Jak sama říká, nebýt pomoci obce, pořízení a provoz kasy by pro ni byly likvidační.
„Nedokážu si představit, že bych mohla fungovat bez podpory obce," povzdechla si zkušená prodavačka, která se profesi věnuje od svých patnácti let. Má ale pocit, že v posledních letech se podmínky pro její práci dost zhoršily. EET je jen takovou třešinkou na dortu, která zatíží především malé podnikatele.
„Jsou s tím spojené obrovské náklady. Ty se netýkají jen zavedení systému, ale i dalšího provozu kasy, jako například tisku účtenek, platby za internet a podobně. A to nemluvím o tom, jak to zdržuje od práce," kroutí hlavou Hana Křelinová, pro niž je prodej v Úbislavicích spíš koníčkem.
„Jezdím tam, protože chci a pokaždé se moc těším. Nejde o podnikání, ale o službu lidem. Tržby tam jsou minimální, třeba třicet, čtyřicet korun za den. Přesně víte, kdo do krámu přijde. Chodí tam hlavně starší občané, kteří si chtějí také popovídat. Je to pro ně mnohdy jediná forma kontaktu s okolím. Obchod by jim hrozně chyběl, stejně jako mně," říká prodavačka
. A to, že je prodejna pro místní důležitá, dobře ví i starosta Miloš Urban. „Lidé jsou zvyklí sem chodit nakupovat. Sám si nedokážu moc představit, že by tu potraviny nebyly. Paní Křelinové pomůžeme s pořízením kasy i zavedením internetu," ujišťuje Urban.
Hana Křelinová rovněž vypomáhá v nemocničním kiosku v Jičíně. Bohužel, tady je rozhodnutá skončit. Důvodem je EET. „Kiosku se týká až třetí fáze, která nastane příští rok v březnu. Jsme tady s manželem třináct let a ani tady to není o žádných převratných výdělcích. Někdy přijde hodně lidí, jindy skoro nikdo. Na to, abychom sem pořídili EET, opravdu nemáme," konstatuje smutně žena.