Dva kamiony určené pro nadměrnou dopravu vyjely včera odpoledne z areálu královédvorské firmy Jass směrem do Brna, kam měly dorazit okolo půlnoci. Převážely jednu z nejatypičtějších mostních konstrukcí, která v České republice vznikla. Brněnské fabrice 28,5 metru dlouhý a 30 tun vážící mostový jeřáb umožní manipulaci s extrémně těžkým nákladem, který může mít hmotnost až neuvěřitelných 60 000 kilogramů.

„Převoz takové konstrukce je opravdový kumšt. Běžný kamion má okolo třinácti metrů, tyhle budou mít devětadvacet. Proto musela být dopravcem vybrána speciální trasa, po níž obě soupravy pojedou. Ze Dvora Králové vyjedou směrem na Hradec Králové, pokračovat pak budou do Svitav a Olomouce, odkud se budou vracet zpět do Brna," řekl Jan Kříž, obchodní manažer společnosti Jass, která se na mostní jeřáby specializuje.

Výroba speciální dvounosníkové mostové konstrukce, která je určena především pro bezpečnou manipulaci s materiálem uvnitř fabriky, trvala ve Dvoře Králové pět týdnů. Podílelo se na ní pětadvacet výrobních dělníků, které nyní ještě čeká její instalování a zprovoznění.

„Šlo poměrně o rychlou práci. Základ výrobku tvoří plechové krabice, které jsou vyztuženy žebry. Dělníci vše pak musí zevnitř posvařovat. Nejedná se o nijak jednoduchou práci, zejména při slunečných parnech je ještě náročnější. Výrobek je protkán asi kilometrem svárů," objasnil Kříž společně s dělníky.

Mostový jeřáb ve fabrice jezdí po kolejnicích nad hlavami dělníků, umístěn je vždy těsně pod stropem budovy. Umožňuje jednoduchou manipulaci s těžkým nákladem, obsluhu v současné době zajišťuje už i moderní bezdrátová technologie.

Dvojnosníková konstrukce, jejíž náklady se vyšplhaly na více než tři miliony korun, u investora nahradí starou vysloužilou kolegyni. Královédvorská firma, která se pyšní i zakázkami v Rusku a Palestině, nyní bude pokračovat v uvádění výrobku do provozu. Bude testovat nosnost, odzkouší funkčnost a 2. listopadu ho uvede definitivně do provozu.