Rychlovka neexistuje
Nejinak tomu je i u šoférů na Jičínsku. Z nich jim jde mnohdy pneuservisům hlava kolem. „Nezlobte se, ale nemám na vás moc času. Máme tady tolik aut na přezutí, že už se mi o nich prakticky i zdá," řekl Deníku Jiří Pišl z kopidlenského pneuservisu s tím, že denně jim projdou rukama desítky pneumatik a v současné době k němu nemá cenu jezdit „na blind".

„Pracujeme na objednání, takže když sem někdo přijede bez ohlášení, pneumatiky mu nejsme schopni vyměnit. Když se objednáte dnes, tak další volné okénko pro vás najdu příští pondělí. Aby se pokryla současná poptávka, tak by tu muselo být třikrát tolik pneuservisů," dodal Jiří Pišl, který předpokládá, že nápor bude pokračovat až do konce listopadu.

Kovářova kobyla
Stejný termín udává i Miroslav Král z jičínského pneuservisu K+T – U Javůrkovy Louky.
Podle něj však již lidé nenechávají přezutí na poslední chvíli. „Už si v kalendáři zaškrtli, že mají mít v listopadu přezuto. I proto zimní pneumatiky měníme již od října," uvedl Miroslav Král s dodatkem, že i zde jezdí lidé na objednávku. Ta se v Jičíně pohybuje kolem čtrnácti dní. „Denně uděláme tak padesát až šedesát aut. Perličkou je, že já tak trošku ctím to přísloví o kovářově kobyle. V tom mumraji jsem totiž ještě neměl čas přezout vlastní auto," dodal Miroslav Král. 

Hektické dny nyní zažívají i v hořickém pneuservisu Lejsek. „Denně uděláme asi čtyřicet aut. Na přezutí se člověk musí objednat týden dopředu," řekl Deníku majitel pneuservisu Robert Lejsek s dodatkem, že největší nápor očekává do poloviny listopadu. „Teď si pneumatiky mění ti zodpovědní. Předpokládám, že se budou kola měnit až do poloviny prosince, ale to už budou jezdit jen lidé, kteří se budou přizpůsobovat aktuálním klimatickým podmínkám," dodal Robert Lejsek.

Perné dny zažívá rovněž majitel Pneu Rais v Nové 
Pace.
„Podívejte se do záznamníku, plno už máme od desátého října. Každý den tu jsme tak dvanáct až čtrnáct hodin," posteskl si. Frmol by měl ustat v příštím týdnu. Výměna pneumatik je prý záležitostí zhruba pětačtyřiceti minut, zákazníci mají většinou soupravy kol na diskách, pak je přezutí rychlejší. Někdy se také stává, že řidiči přivezou na přezutí ojeté gumy. Podle šéfa servisu si ale většinou nechají poradit a pořídí si nové.

„Já si kola měním převážně sám, někdy se spolehnu na servis. Zimáky už mám obuté. U nás je to nutností, kousek od města směrem do hor jsou značky, které to přímo nařizují, i když při ledovatce vám nepomohou sebelepší pneumatiky. To je jistější nevyjíždět," říká Milan Petrák z Vrchlabí.

Proč přezout?
A proč se pneumatiky musí měnit? Podle zákona totiž musí mít motoristé na autě zimní pneumatiky od 1. listopadu do konce března v případě, že je na silnici sníh nebo led, nebo lze zhoršení povětrnostních podmínek očekávat.