Východočeským lázním valem ubývají klienti a nad některými už téměř visí Damoklův meč uzavření.

Důvodem jsou nová, přísnější pravidla hrazení lázeňské péče ze zdravotního pojištění. Dosáhne na ni stále méně pacientů. A ti, kteří si léčbu hradí sami, ztráty nenahradí.

A s krizí přišlo i propouštění zaměstnanců. Z Lázní Bohdaneč odešlo od roku 2010 šedesát lidí a další je budou následovat letos.

„Propad je skutečně obrovský, máme o 40 procent méně klientů. Pokud to takhle půjde dál, bude nám hrozit uzavření," uvedl ředitel Janských Lázní Roman Koudele.

Tady ovšem na rozdíl od Bohdanče zatím propouštět nemuseli. Vyhnuli se tomu tím, že část kapacit převedli na lůžka nelázeňské péče, na jejichž obsluhu je podle tabulek třeba stejný počet zaměstnanců jako nyní.

Místo Čechů cizinci

Pacienti mají od loňského října mnohem nižší šanci, že lázeňský pobyt budou mít plně hrazen ze zdravotního pojištění. Lázně jsou totiž nově doporučovány podle nového tzv. indikačního seznamu, který pobyty zkracuje a navíc snížil počet hrazených diagnóz.

Zařízení se snaží úbytek klientů kompenzovat atraktivními programy pro zahraniční klientelu a samoplátce, ti ale propad nevynahradí.

Třeba Lázně Bohdaneč začaly hodně sázet na arabské nebo ruské zákazníky. Počet pacientů doporučených pojišťovnami tu klesl o 45 procent, kvůli ochuzené kase už zde museli  omezit investice.

„Restrikce je bohužel silnější, než jsme očekávali. Letošní rok v plné nahotě ukáže, jak nový indikační seznam funguje," uvedl výkonný ředitel Lázní Bohdaneč Rudolf Bubla. Dodal, že lázeňská péče se stává pro řadu potřebných nedostupnou.

Propouštění zaměstnanců se tady naštěstí dotklo převážně jen těch, kteří byli v důchodovém věku nebo měli smlouvy na dobu určitou. Odbornému personálu se vyhnulo. V době mimo lázeňskou sezonu, kdy je klientů méně, všichni zaměstnanci postupně dostávají dva týdny dovolené a jen poměrnou část platu.

Pobyty jsou kratší

Klienti, kteří si pobyty hradí sami, lázně skutečně „nevytrhnou". V porovnání s těmi, jimž celý pobyt hradí pojišťovny, tu tráví mnohem kratší dobu: zpravidla kolem pěti dnů, zatímco doporučovaní klienti třeba 25.

Lépe se s krizí vypořádaly Lázně Bělohrad. „Přes nová pravidla na tom jsme dobře. Máme výborný marketing a obchodní oddělení, takže jsme se na restrikce včas připravili. Ačkoliv i nám pochopitelně přibylo samoplátců," řekl zdejší obchodní ředitel Miroslav Neuman.

V českém Svazu léčebných lázní jsou čtyři východočeské lázně, vedle zmíněných třech ještě Velichovky.

zpravodajové Deníku

Posílejte státní zaměstnance, požadují lázně

Tváří v tvář strmě klesajícímu počtu klientů už bije na poplach vedení Svazu léčebných lázní (SLL).

Změny pravidel pro přiznávání nároku na úhradu lázeňského pobytu ze zdravotního pojištění ve svém prohlášení pokládá za skokové a neuvážené. Měly prý být rozloženy do delšího časového období, aby se na ně lázně mohly připravit.

„Politici by měli hledat cesty, jak lázeňství podpořit, například rekondičními pobyty pro pracující seniory nebo umísťováním zaměstnanců státních podniků, případně daňovými úlevami či příspěvky na mzdy ohrožených pracovních míst," uvedl SLL ve svém prohlášení.   (kim)