Důvodem sporu je zohlednění nárůstu mezd. Ta se dnes pohybuje v průměru mezi 75 až 78 korun na hodinu. Bez přesčasů a příplatků si tak řidiči v průměru vydělávají kolem 12 500 měsíčně. Zadávací podmínky tendru by  podle odborářů tyto mzdy zakonzervovaly na dalších deset let. Dokonce kvůli tomu podaly žalobu u soudu a podnět u antimonopolního úřadu.

Po jednání s ostatními kraji a s šéfem Asociace krajů Michalem Haškem, který se za autobusáky postavil, teď hejtmanství ustoupilo. Obálky nabídek autodopravců ve výběrovém řízení se měly původně otevírat 8. prosince, o posunutí termínu rozhodnou krajští radní na svém dnešním mimořádném zasedání. Hejtmanství původně výtky odborářů odmítlo a odvolávalo se na stejný postup Ústeckého kraje. S ním ale autobusáci řeší stejný problém. Jiných krajů se spor netýká, v nich se budou tendry prodlužovat až v dalších letech.

„Chápeme požadavky odborářů a jsme připraveni dále jednat. Soutěž nezastavujeme a termín pro otevírání obálek prozatím posuneme. Jsme ale narozdíl od jiných krajů ve výjimečné situaci a nemůžeme čekat až na platnost změny zákona o zadávání veřejných zakázek, kterou ministerstvo avizuje na polovinu dubna příštího roku," řekl hejtman Lubomír Franc.

Dodal, že současné smlouvy s dopravci v Královéhradeckém kraji jsou platné do konce roku 2016, zatímco v ostatních krajích je to koncem roku 2017, 2018 nebo i později. „Řešíme tedy zcela odlišný problém," poznamenal Franc.

Hradecký kraj zvažuje například možnost zakomponování klauzule o růstu mezd do podmínek výběrového řízení, jak ji ve sporu navrhl premiér Bohuslav Sobotka. Odboráři mluví o zakotvení nejnižší mzdy řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. odpovídá to 100 korunám na hodinu. A jsou připraveny přistoupit v hradeckém kraji i k jednodenní výstražné stávce. Konečným cílem odborů je podle předsedy jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiřího Kuchynky zrušení tendru a vypsání nového s takovými podmínkami, které by řidiče platově nediskriminovaly.

Podle právníků by taková klauzule ale mohla být nebezpečným precedensem i pro další odvětví ve veřejné sféře.

Krajem dotovanou autobusovou dopravu nyní zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. Rozpočet kraje počítá s celkovou dotací na autobusy pro rok 2016 s částkou 296,9 milionu korun.