Jičín se seznámil první s Plusem a Penny. Podobně na tom byly Hořice. To ještě místní obchodníci neměli obavy z krachu. Ten začali projevovat před třemi roky, když otevřelo svoji provozovnu Tesco následováno Kauf〜landem a Lidlem. Posledně jmenovaný prodejce je i nejnovějším obchodním střediskem v okrese, které bylo nedávno otevřeno i v Nové Pace.

A jak dopadli místní obchodníci? Prakticky nikdo nezkrachoval. Ti, kteří se snaží být vstřícní vůči zákazníkům a včas vyplnili mezery v sortimentu nabízeném nákupními středisky, uspěli.
Paradoxně tzv. malé Tesco neboli jeho odbočka na Novém městě v Jičíně bylo před časem uzavřeno. Pokud někdo z místních obchodníků zkrachoval, tak to bylo jeho neschopností přizpůsobit se nové situaci. Tu pochopili občané a snaží se využít různých slev, které dříve znali jen z návštěv velkých měst.

„Když si chci koupit elektroniku nebo kvalitní oblečení, tak nepůjdu do obchoďáku. Zajdu si ke specialistům a nechám si vše předvést. Pro běžné věci od potravin po drogistické zboží naopak zajdu do nákupního střediska,“ sdělila Deníku mladá maminka. A takových názorů je většina.

Kutilové brečí

Vzhledem k velikosti našeho okresu a kupní síle se dá těžko předpokládat vznik dalších provozoven nákupních středisek. Převážně muži litují, že v oblasti není nabídka pro potřeby kutilů typu Baumax nebo Hornbach.

Místem, kde se v Česku nejvíce nakupuje, jsou hypermarkety. Řetězce tohoto typu doslova opanovaly trh, teď se navíc chystají proniknout do menších měst. Nejvíce hypermarketů má letos vyrůst ve městech s počtem obyvatel pod padesát tisíc. V loňském roce bylo otevřeno šest nákupních center, podle průzkumu Deníku jich je dalších 103 ve výstavbě a další desítky jsou v plánech obchodních řetězců. Celkem jich v republice podle našich zjištění funguje 1113.

„Že se hypermarkety stěhují do malých měst, je způsobeno tím, že ve větších městech ubývá volných ploch k nové výstavbě a tržní potenciál je už téměř vyčerpaný,“ vysvětluje František Diviš ze společnosti Incoma Research.

Pro města s menším počtem obyvatel se samozřejmě počítá s menšími projekty než jsou běžné ve velkých metropolích. Zatímco pro Prahu jsou obvyklé hypermarkety s rozlohou okolo deseti tisíc metrů čtverečních, pro malá města by to mělo být zhruba třikrát méně.

Na novou konkurenci se v současné době připravují menší regionální prodejny, které se spojily pod jednotnou značku COOP.

Své zákazníky chce oslovit paletou doprovodných služeb, a to třeba zavedením terminálů, jejichž prostřednictvím si mohou lidé dobít telefon nebo zaplatit složenky. (red, vj)