Nejedná se samozřejmě o běžné tužkové nebo jiné baterie, u kterých se nikdo vzhledem k jejich ceně moc nezabývá tím, jak dlouho vydrží, ale o baterie dražší, tedy do mobilních telefonů, které stojí několik set korun, a baterie do notebooků, kde cena dosahuje i 5000 korun.


Často se setkáváme s tvrzením prodejců, že záruka na baterii je pouze šest, někdy dvanáct měsíců. „Je to samozřejmě omyl, záruka na baterii je 24 měsíců, stejně jako na ostatní spotřební zboží. U baterií a žárovek i jiných věcí je však nutno rozlišovat mezi zárukou a životností, což není totéž. Životnost může být buď kratší nebo delší než záruční doba, záleží především na frekvenci používání výrobku,“ vysvětluje Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

Četnost užívání

Je samozřejmé, že pokud bude výrobek někdo používat jedenkrát měsíčně, vydrží mu baterie déle než druhému, který bude stejný výrobek používat denně několik hodin.


„Dvouletá záruka u baterie se tedy vztahuje spíše na její náhlé „zkolabování“ než na postupnou ztrátu kapacity. To tedy znamená, že pokud baterie přestane fungovat úplně, můžeme ji reklamovat třeba za rok a půl. Naopak reklamace nebude uznána, jestliže baterii jsme nuceni po roce provozu nabíjet častěji než při koupi,“ dodává Černý.


Záruka se totiž obecně, nejen u baterií, vztahuje na závady, které vzniknou vadou materiálu nebo výroby. Nevztahuje se ale na vady, které vznikly běžným opotřebením. Potřeba častějšího dobíjení se řadí mezi běžné opotřebení.