Naopak v Česku ceny benzinu a nafty začaly stagnovat nebo se zvedly jen o pár haléřů. Jak to bude dál?

„Předpovědět vývoj cen ropy podle mého názoru nedokáže nikdo,“ uvedl Deníku analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. „V úvahu připadají dvě možnosti, buďto bude zdražování pokračovat, nebo dojde k výraznému propadu. Sám se ale kloním k první variantě,“ řekl.

Podle něho je růst cen ropy úzce spjatý s rostoucí inflací, která je nejvyšší za posledních deset let. Peníze, a zvláště pak dolar, výrazně ztrácejí na hodnotě, a tak se investoři obracejí ke komoditám, které jim mohou do jisté míry zaručit stálost investic.

„Vždycky když čekáte vysokou inflaci, nakupujete komodity, protože uchovávají hodnotu. Když se podíváte na celý komoditní trh, tak zlato, stříbro nebo obilí je na historických maximech,“ upřesnil Michl s tím, že ani v budoucnu by se míra inflace neměla snižovat, spíš naopak. „To mě utvrzuje v názoru, že se zlevnění ropy zřejmě jen tak nedočkáme,“ dodal.

Za růst cen ropy na světových trzích může i Čína a Indie. Zvýšená poptávka po černém zlatu v těchto prudce rostoucích ekonomikách způsobuje nedostatek ropy na trhu, což k šíření ropné paniky přispívá nezanedbatelnou měrou.

I když mohou být obyčejnému tuzemskému spotřebiteli zprávy z komoditních burz celkem ukradené, zvyšování cen ropy se ho dotkne poměrně výrazně a překvapivě tam, kde by to čekal nejméně. Když pomineme rostoucí ceny na totemech čerpacích stanic, zdražuje například hromadná doprava, dovolené a dokonce i jídlo.

Například České dráhy uplynulou neděli zvedly ceny u některých svých služeb právě s odkazem na rostoucí ceny ropy a energií, přičemž ropná krize dopadá i na další dopravce.
„Už nemám ani odvahu počítat, o kolik se nám zvedly náklady. Kdybych to věděl, asi bych ani nespal,“ prohlásil nedávno Radim Jančura, majitel přepravní společnosti Student Agency, která provozuje známé žluté autobusy. „S případným zvyšováním jízdného zatím vyčkáváme. Uvidíme jak se vyvine cena nafty,“ uvedl minulou neděli.


Zemědělci zdraží


Podle šéfa Agrární komory Jana Veleby se zvyšování podepíše i na cenách zemědělských výrobků a následně na cenách potravin. „Stoupne-li cena nafty o korunu, pro české zemědělství to znamená pět set milionů korun nákladů navíc. Jestliže nafta za poslední rok podražila zhruba o pět korun, znamená to pro zemědělce vyšší náklady o dvě a půl miliardy,“ uvedl.

Zatím největší radost ze zvyšování cen pohonných hmot mají autoservisy, které se zabývají přestavbou aut na levnější LPG. Těm od začátku roku, kdy se cena ropy vydala na spanilou jízdu směrem vzhůru, několikanásobně vzrostly tržby.

Drahý benzin, drahá nafta… spirála se roztáčí


Jičínsko - Podle aktuálního průzkumu u některých čerpacích stanic v okrese nabízí nejlevnější pohonné hmoty a.s. Silnice Jičín. Litr naturalu zde prodávají za 31,60 Kč a dieslu za 33,90.
Nejdražší benzin nabízí OMV Jičín – diesel 35,70, special 32,90 a natural 33,30. U čerpací stanice Kontakt v Hradecké ulici nakoupíte special za 32,40, natural za 32,70 a diesel za 34,90 Kč. JET Robousy má tyto ceny: diesel 34,30, special 32,10, natural 32,10 a plyn 16,70.

Benzina v Robousích prodává natural za 33,10 a diesel za 35,50. Plyn tu nabízí za 16,90 korun.
Břetislav Kašpar dojíždí denně do práce necelých třicet kilometrů. Zdražení benzinu ho měsíčně stojí zhruba 150 korun. „Samozřejmě se mi to nelíbí, ale do zaměstnání, kde směnuji, se jinak nedostanu. Horší je, že s nárůstem cen benzinu se prodražují i dovolené a rodinné výlety,“ doplňuje.

„Pokud se nemýlím, tak naši představitelé velmi často, zvláště před volbami, mluvili o podpoře malého podnikání. Jestli si představují tu podporu tak, jak to vypadá dnes, tak pěkně děkuji,“ durdil se včera jeden z místních instalatérů.

„Je to inflační spirála. Pomalé nebo rychlé zdražovaní všeho, ale tím i snížení koupěschopnosti lidí. Jak z toho ven, nevím. Také se může stát, že s tím seknu a půjdu na pracák. Ostatně nejsem sám,“ uvedl instalatér.

Majitelka penzionu v Českém ráji rovněž poukazuje na neudržitelnost situace:
„Musím jezdit pro zásoby, něco stojí praní ložního prádla, různé poplatky, je to neustálý kolotoč zvyšování výdajů. Samozřejmě, chvíli se to dá vydržet, lze snížit svůj zisk, ale to nejde utáhnout nadlouho. Pokud zvýším cenu za poskytované služby, tak přestanu být konkurenceschopná, protože jsou zařízení, která propad sanují z jiné činnosti. Nevím, jak z toho ven. Stále věřím v to, že státu tato situace je známá a musí ji řešit. Tady mocná ruka trhu, jak říká jeden z vrcholných politiků, dokáže drobné podnikání spolehlivě zlikvidovat,“ uvedla paní podnikatelka.

Signály o možnosti krachu drobných obchodníků začínají nabývat na síle.Masivní slevy v obchodních řetězcích je donutí zavřít své živnosti. Zatím to nikdo z oslovených nechtěl uvést tak zřetelně, ale obavy sílí. (Vojtěch Janda + red)