S očekávanými i obávanými datovými schránkami to ještě není tak horké. I když zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů začal platit od 1. července, povinnost schránku používat byla odsunuta na první listopad. Od tohoto data bude komunikace prostřednictvím datových schránek pro právnické osoby a orgány veřejné moci povinná. Živnostníci podnikající jako fyzické osoby a ostatní občané si je mohou založit podle vlastního uvážení.
Nebude úniku
Datové schránky by měly sloužit k elektronickému doručování dokumentů. Nahradí tak například klasické úřední zásilky. Zákonodárci od schránek očekávají několik přínosů: Vzájemný styk mezi stranami se urychlí. Adresáti budou moci používat zaslané dokumenty k oficiálním účelům. Podnikatelé vyřídí potřebné záležitosti rychleji, levněji a efektivněji, než tomu bylo doposud. A neposlední efekt – nebude už možné vyhýbat se převzetí zásilky.
Schránky zavádějí mimo jiné tzv. „právní fikci doručení“. Jinak řečeno, zásilka je po určité době považována za doručenou a vyzvednutou. A to i v případě, že si ji ze své schránky adresát nevyzvedl. Dodané dokumenty se považují za doručené, jakmile se do schránky přihlásí oprávněná osoba. Pokud se nepřihlásí do deseti dnů ode dne dodání, je zásilka považována za doručenou automaticky. „Nestudovala jsem to ještě, ale není mi jasné, jak poznám, že mi do schránky něco přišlo,“ má obavy živnostnice J. K. z Královéhradecka, která podniká jako právnická osoba.
Moc krátká lhůta
Uživatelé nemusejí mít strach, že se budou denně do schránky přihlašovat a kontrolovat ji. Jakmile je do datové schránky dodán nový dokument, dostane její uživatel zprávu. Když si zaplatí, tak na mobilní telefon, jinak zdarma na svou e–mailovou adresu. I tak se mezi podnikateli ozývají nespokojené argumenty. „Jestliže se po deseti dnech zásilka považuje za doručenou, není to dobré. Je to krátká lhůta. Co když třeba budu na dovolené?“ ptá se například podnikatel Jan Novák z Pardubicka.
Jak s novinkou zacházet v praxi, zájemce seznámí hospodářská komory obou východočeských krajů (KHK). Ve dnech 8. a 15. července pořádají v Hradci Králové a 14. července v Pardubicích tématické semináře. „Jsou určeny pro statutární orgány, manažery i pracovníky podnikatelských subjektů zapsaných i nezapsaných v obchodním rejstříku, do jejichž pracovní náplně bude spadat obsluha datových schránek. Obsah semináře je věnován jejich zavádění a přípravě na nový způsob komunikace se státními úřady,“ sděluje Ondřej Špalek z KHK. „Vyškolení odborníci vysvětlí, jak postupovat při aktivaci a obsluze schránek, a zodpovědí dotazy s tím související. Přihlásit se mohou i ti, kteří nejsou členy hospodářské komory, ale v Hradci už jen na druhý termín, tedy 15. července,“ připomíná Špalek. Bližší informace zájemci najdou na stránkách KHK.
Jak na to?
Žádost o zřízení je možné zaslat na ministerstvo vnitra, a to elektronicky nebo na poštovní adresu. Anebo ji podat osobně na kterémkoli kontaktním místě veřejné správy, včetně kanceláří hospodářské komory zapojených do projektu CzechPoint.
„V Pardubicích to je možné rovněž v informačním centru,“ sdělila pracovnice tamního magistrátu. Na těchto pracovištích lze rovněž po doručení přihlašovacích údajů požádat o aktivaci datové schránky. Zde budou také zajišťovat tzv. „autorizovanou konverzi dokumentů“, čili převedení papírového dokumentu do elektronické podoby a obráceně. Instituce nebo podniky, jimž byla datová schránka zřízena, se o tom dozvědí doporučeným dopisem s přístupovými údaji a návodem k používání. Firmy a občané budou využívat schránky bezplatně, úřady za transakce zaplatí České poště, která bude provozovatelem systému.