Jeho majitelka Zdenka Patermanová jej otevřela 28.9.1991. Ve svém obchůdku nabízí opravdu široký sortiment zboží. Například spodní prádlo jak dámské, tak i dětské a pánské, punčochové zboží, noční prádlo, pánské košile, kojenecké zboží, plavky, čepice, šály, rukavice, nákrčníky a mnohé další.

Jak je možné, že se v současné konkurenci udržel obchod na trhu tak dlouho, a proč se nadšené zákaznice stále vracejí? Na tyto otázky nám odpověděla majitelka Zdenka Patermanová.

Kdo přišel s nápadem obchodovat s prádlem?
Úplně na začátek bych ráda řekla, že jsem vystudovala střední textilní průmyslovou školu a po ní ještě pedagogickou nástavbu. Předtím, než jsem se začala věnovat podnikání , působila jsem jako mistrová odborného výcviku učnic v oboru přádelnictví nebo jsem pracovala i jako mistrová v různých textilních provozech. Po opuštění posledního pracovního místa jsem byla zhruba dva měsíce bez práce. Kamarádka mi poradila, abych si otevřela obchod. Dala jsem jí za pravdu a začala s podnikáním. Na počátku jsem prodávala doma. První tři roky jsme měli otevřeno sedm dní v týdnu, včetně svátků jako je Štědrý den nebo Silvestr.

Podnikala jsem s různorodým výběrem sortimentu jako je prádlo, teplákové soupravy, punčochové zboží, mikiny, plavky, drogistické potřeby a trvanlivé potraviny. Jelikož jsme bydleli na okraji města, hodně lidí k nám chodilo hlavně o víkendu. Po prvním třech letech se nám vedlo nebývale dobře, a tak jsem svoji živnost mohla přestěhovat na náměstí. Tam jsem souběžně otevřela i druhý obchod s názvem „Prádlo, ponožky“, kde jsme nejprve nabízeli spodní prádlo a ponožky, později jsme přidali i drobnou konfekci. Po dalších třech letech si nás Vkus Jičín vybral a nabídl nám k dispozici svoji prodejnu v dolní části náměstí, kde jsme prodávali jeho výrobky a celý náš sortiment. Převzali jsme tam i sběrnu čistírny oděvů, kterou tehdy provozoval Vkus Jičín. Nyní provádíme sběr oděvů k čištění pro Prádelny a čistírny Náchod. Od 1. června 2004 jsme otevřeli obchod v Jungmannově ulici, protože Vkus Jičín ukončil svoji činnost, prodával dům a my nemohli pokračovat v jeho prostorách.

Jak Vaše začátky zvládala rodina?
V té době byly mladší dceři čtyři roky a starší devět let. Každý den jsme s manželem vyjížděli ve čtyři hodiny ráno pro zboží a chodili spát o půlnoci. Skutečně to bylo velmi tvrdé, ale moje dcery mi od malinka pomáhaly i s manželem. Ten zařídil interiér obchodu.

Kolik máte nyní v Hořicích obchodů?
V tuto chvíli jeden. Nakonec jsem zjistila, že mít v jednom městě dvě prodejny je jako mít jeden na obrat,ale dvojnásobné náklady. Mám skutečně velmi dobré prodavačky, jsou výborné, vstřícné, nemohu si na ně stěžovat. Před třemi lety jsem pracovala dvanáct hodin denně, soboty, neděle, bylo to náročné, ale přínosné. V tuto chvíli mě zastoupí prodavačky nebo dcera. Nyní mám tři stálé prodavačky, jednu na mateřské dovolené, a docházejí dvě brigádnice.

Proč myslíte, že jste se udržela na trhu dvacet let?
Jednak jsem se obchodu věnovala na sto procent, a to i s rodinou. Vždycky jsem měla štěstí na dobré zaměstnance, dále na přátele, kteří mi poradili a podrželi mě. Vzhledem k tomu, že mám vzdělání v oboru, znala jsem výrobce po celé České republice a rozuměla materiálu. A hlavně se snažím našemu zákazníkovi nabídnout nejlepší kvalitu a obsluhu. U nás je samozřejmostí, že když chce někdo zboží mimo pracovní dobu, tak na mě zazvoní a já s ním sjedu do obchodu, stejně tak pokud někdo ztratí plavky a jede na dovolenou. Běžně lidem objednáváme, co potřebují. Znám své zákazníky, a když jedu pro zboží, tak nakupuji pro ně. U nás si lidi objednají zboží, které není přímo v obchodě, a my jim jen pošleme SMS, kdy si mohou věci vyzvednout.

Spousta zákazníků je našimi přáteli, jsou i tací, co jezdí do Hořic dvakrát ročně, ale jdou si k nám nakoupit zboží na celý půlrok. Lidem poradíme, řekneme i to, co jim nesluší. Naším cílem není něco vnutit, ale vidět spokojené zákazníky. Těší mě, když k nám vejdou zákazníci a řeknou: konečně normální obchod. Všechno zakoupené zboží se dá vyměnit. A hlavně všechny zákaznice známe, takže když si přijde k nám jejich manžel pro radu, co pořídit ženě k Vánocům, poradíme, a odhadneme i velikost. Přesvědčujeme ženy, aby si zboží hlavně zkusily. Nikdy se nám nestalo, že by zakoupenou věc vrátil někdo nazpět.⋌ (pav)