Největší firma na Mladoboleslavsku a zároveň největší tahoun české ekonomiky, automobilka Škoda Auto, oznámila v pondělí, že její loňský rok nepatřil k nelepším. Zisk firmy se totiž propadl na zhruba 10,8 miliardy ko­run.

Firmě to však dává impuls poohlédnout se po novém zdroji příjmů, který zejména v době krize představují malá auta. „Nyní pracujeme na vývoji vozu, který bude menší, než je Škoda Fabia,“ potvrdil předseda představenstva automobilky Reinhard Jung. Navíc prozradil, že výroba tohoto vozu by mohla být zahájena v roce 2011.

Menší auto než fabia

Spekuluje se, že by nový malý vůz mohl být produktem pro závod Vrchlabí, jemuž pomalu začíná chybět již dříve slíbený produkt New Small Family, který nakonec podle včerejších informací slovenského premiéra Roberta Fica získá slovenský závod koncernu Volkswagen v Bratislavě. Jung však nechtěl upřesnit, kde by se nové miniauto mělo vyrábět.

Škodovka navíc v příštím roce hodlá zatraktivnit vzhled vozu Fabia, který jde v současné době na dračku díky šrotové prémii v Německu, ale řada potenciálních zákazníků z dalších zemí kritizuje její vzhled.

I fabii čekají úpravy, zákazníci ji chtějí hezčí

Škoda již koncernu představila jisté náměty na změnu designu fabie a nyní řeší, co z toho bude možné realizovat v sériové výrobě. „Příští rok zvýšíme atraktivitu fabie. Nepůjde ovšem pouze o facelift, ale budou v tom také technické změny,“ slibuje Jung. Podle něho se tak objeví nové motory s nižší spotřebou.

Ještě letos v létě přitom přijde na trh nová, vůbec první, Škodovka do lehkého terénu SUV Yeti a ještě před koncem roku Superb Combi, což bude rovněž škodovácká premiéra v tomto segmentu. V plánu je i sportovní verze RS modelu fabia, stejně jako oplastovaná verze Scout.

Těžký rok pro Škodovku

Společnost v pondělí představila loňské výsledky hospodaření. Ty sice nejsou tragické, ale ani nikterak oslnivé. Tržby Škody Auto se totiž propadly proti předchozímu roku v roce 2008 o 9,8 procenta na 200,2 miliardy korun, a to i přestože automobilka loni prodala rekordních více než 674 tisíc aut, tedy o sedm procent více.

„Rok 2008 byl pro společnost Škoda Auto velmi obtížným rokem. Pouze negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména vůči euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 miliardy korun. Jinak vyjádřeno lze říci, že Škoda Auto by přes dopady finanční krize na celkové trhy a přes jiné negativní makroekonomické faktory, v roce 2008 dosáhla lepšího výsledku než v roce 2007, kdyby se česká koruna udržela na průměrné úrovni roku 2007. Naše rychlá reakce na klesající poptávku a především naše důsledná nákladová kázeň nám pomohly zachovat si svou finanční stabilitu,“ komentoval Holger Kintscher, člen představenstva společnosti Škoda Auto za ekonomiku.