Zástupci firmy SanSwiss Bernadeta Sýkorová a Vladimír Gernat nám představili společnost, která se chová zodpovědně ke svým obchodním partnerům i zaměstnancům.

Jaký je výrobní program společnosti?
Tím hlavním jsou sprchové kouty a vanové zástěny. V tomto segmentu se věnujeme i produktům pro tělesně postižené a hendikepované. V Evropě máme celkem tři závody, z nichž jičínský tvoří přibližně sedmdesát pět procent z celkové výroby a je největší. Převažuje manuální práce, zde se zhodnotí šikovné české ručičky. Díky tomu jsme schopni zajišťovat kvalitu a máme v České republice důvěru. Věříme, že se skupina SanSwiss bude v příštích letech v Česku rozvíjet, a to přímo v Jičíně.

Firma vykazuje pozitivní výsledky. Co za tím stojí?
Pro nás jsou důležité obchodní vztahy. Vytváříme společnou obchodní politiku. Máme stálé dodavatele, se kterými spolupracujeme přes deset let. Funguje mezi námi vzájemná spolupráce, na niž klademe důraz. Pevně dodržujeme lhůty splatnosti, které máme stanoveny na současný český trh poměrně krátké,a to je pro naše partnery přínosem.

Jak je podle vás koncept společenské odpovědnosti naplňován ve vašem závodě?
Společenskou odpovědnost spatřuji především v tom, že nabízíme lidem z okolí zaměstnání. Ti, kteří tu chtějí pracovat, mají možnost dlouhodobé spolupráce. Mzdový výměr řešíme na dva roky a každoročně se navyšuje. Za odpracovaná léta jsou zde navíc bonusy. Aktuálně zaměstnáváme sto dvacet tři lidí a tým, který tu máme, je stabilní. Fluktuace je téměř nulová. Napomáhá tomu i fakt, že firma sídlí v malém regionu, lidé jsou rádi, že za nimi stojí světová společnost.

Neznamená být společensky odpovědný také to, že firma vyrábí kvalitní výrobky?
Kvalita produktu je pro nás samozřejmě na prvním místě. Získáme ji jedině tak, že budeme mít i kvalitní pracovní sílu. Proto zaměstnáváme takové lidi, kteří chtějí pracovat a přemýšlí u toho. Přibližně pětačtyřicet procent produktů je vyrobeno atypicky, zhotovujeme sprchy na míru a každý kus je originální. Všichni zaměstnanci provádí samokontrolu, a pak denně děláme namátkové kontroly několika výrobků, které testujeme. Požadujeme, aby si každý zaměstnanec vzal alespoň dva týdny dovolené, odpočinul si a vrátil se nabitý energií. V době dovolených, tedy v létě, zaměstnáváme brigádníky. I tito lidé se k nám většinou pravidelně vracejí.

Mnoho podniků postihla ekonomická krize a bylo nutné propustit zaměstnance. Bylo tomu tak i u vás?
Pochopitelně jsme museli v době celosvětové krize propouštět i my. Později u nás nastala i druhá fáze propouštění. Tu sebou přineslo zvyšování produktivity, což bylo pro firmu vesměs pozitivní. Mohli jsme si dovolit rozloučit se s lidmi, kteří se nechtěli podílet na utváření vzájemných vztahů a přispívat k dobrým výsledkům.

Jakým způsobem se snažíte vašim lidem práci zpříjemnit?
Našim cílem je vytvářet takové pracovní prostředí, které vyhovuje všem – čísté, hezké. Vybudovali jsme venkovní odpočinkové zóny, kam lidé chodí o přestávkách na čerstvý vzduch.

Za poslední dva roky se zlepšila spolupráce s odborovou organizací, s nimiž konzultujeme věci týkající se zaměstnanců. Ročně jim věnujeme tři sta tisíc korun, ze kterých se financují různé firemní akce – plesy, sportovní hry, akce pro děti, grilování. Snažíme se lidem práci ulehčovat.

Poskytujete vašim zaměstnancům nějaké výhody?
Pro zaměstnance máme hned několik benefitů. Nově si například nemusí nosit špinavé pracovní oblečení domů. Nyní se o praní a o opravu oděvů postará najatá firma, takže mají naši lidé o starost méně. Čistota je pro nás vizitkou firmy. Máme i vlastní jídelnu, každý z firmy má možnost chodit na oběd za dotovanou cenu. Vybrat si může minimálně ze tří jídel. Myslím si, že naši lidé ocení i týden dovolené navíc.

Spolupracujete s nadací ADRA. V roce 2014 jste darovali pěstounským rodinám sprchové kouty v hodnotě přes dvě stě třicet tisíc korun. Chystáte se pomáhat i nadále?
Již třikrát jsme s nadací spolupracovali a plánujeme v tom pokračovat i do budoucna. Vždy chceme směřovat dary konkrétním lidem, podle jejich potřeb jim nabídneme sprchový kout. Jako každá společnost, i my chceme ale vědět kam naše podpora jde. Při poskytovaní peněz přímou formou nemáme záruku naplnění naší strategie. Současně chceme, aby se rodiny, které jsou v těžkých situacích , mohly ve svém domově cítit komfortně.

Vaši podporu získal také stacionář Kamarád. Jak konkrétně lidem 
s mentálním postižením pomáháte?
Původně jsme stacionáři poskytovali finanční dar, ale pak nás napadlo, že by u nás mohli pracovat. Z práce mají mnohem větší radost, než kdybychom jim dali peníze. Nejprve pro nás dělali drobné práce přímo ve stacionáři, poté jsme jim svěřili úklid hal. Dnes dochází přímo k nám pět Kamarádů, kteří provádějí kompletační práce.

Dobré ekonomické výsledky firmám umožňují podporovat i kulturní a sportovní akce. Jak je na tom vaše společnost?
My podporujeme kulturní akce, většina z nich je zaměřena na děti – dětské dny a turnaje. Naší strategií je podporovat region, kde máme sídlo, kde žijeme , čím de facto vychováváme k regionální loajalitě a to z pohledu životního prostředí, zvyšování ekonomické úrovně regionu.

Jak se stavíte k ochraně životního prostředí?
Náš výrobní proces není tak složitý, abychom životní prostředí ohrožovali. Máme zde lakovnu, kde je celá technologie na nejvyšší úrovni zabezpečení, aby odpovídala standardům ekologie. Pravidelně provádíme veškeré testy dle předepsaných norem. Před dvěma lety jsme zavedli třídění nejen výrobních odpadů, ale i odpadů denní spotřeby v celé výrobní sekci a ve všech kancelářích, což lidé oceňují. Dnes tedy můžeme říci, že celá firma třídí odpad.

Profil společnosti
Již více než 30 let je SanSwiss specialista na sprchové kouty, které se vyznačují prvotřídní kvalitou, funkčností a moderním designem. Zástěny SanSwiss splní nejrůznější přání zákazníků pro indiviuální řešení koupelny, včetně atypických rozměrů a zvláštních provedení. Všechny výrobky odpovídají vysokým standardům platných evropských norem. Díky svému rozsáhlému know-how i četným inovacím výrobků patří SanSwiss k úspěšným výrobcům v Evropě.
Historie
•Karl Wirth, vlastník firmy Ronal AG, se v roce 1981 rozhodl ke svému přednímu podniku na trhu vybudovat další pobočku. Neměl to však být závod z oboru automobilového průmyslu. Ve městě Bitche ve Francii, v blízkosti německých hranic, se s výrobou sprchových zástěn začala psát historie divize sanitární techniky firmy Ronal.
•Nové umístění značky Ronal na evropském trhu s sebou přineslo nové úvahy o dalším směřování a vedlo k rozhodnutí založit nový holding, který by zastřešoval všechny divize sanitární techniky. Proto byla v roce 2009 založena značka SanSwiss. Velká poptávka po našich výrobcích na stávají-cích trzích vedla k poptávce po značce SanSwiss i v dalších zemích jako v Belgii, Lucembursku, Švýcarsku, Rakousku, Rusku a v Rumunsku.
•V lednu 2010 byla založena pobočka v Rumunsku, což přispělo k uspokojení rostoucí poptávky a umožnilo zahájit prodej i v dalších zemích.