Tak draze jsme ve východních Čechách ještě nikdy netankovali. Včera stál litr nejpoužívanějšího Naturalu 95 v Královéhradeckém kraji průměrně 36,26 koruny, v Pardubickém dokonce 36,33 koruny. Nafta je v obou krajích ještě téměř o čtyřicetník dražší.

Za jediný týden tak ceny u pump vzrostly o více než dvacet haléřů.

Pohonné hmoty zdražují prakticky nepřetržitě již tři roky. V lednu 2009, kdy byly ceny na dně, se dalo tankovat za pouhých 21 korun za litr, nafta stála o necelé dvě koruny víc. Vyplývá to ze včera zveřejněných údajů společnosti CCS, která ceny u tuzemských čerpacích stanic sleduje.

„Včera jsem u pumpy padal na hlavu. Dát 38 za naftu na zapadlé vesnické benzince?! Však už jsem strčil auto na půdu a vytáhl kolo,“ kroutí hlavou Pavel Bezděk, který dojíždí do práce z předměstí Hradce Králové.

Divit se nad ciframi na počítadlech stojanů ale budeme nejspíš dál. Zdražování pohonných hmot totiž na světových burzách, hlavně v Rotterdamu, nekončí. „V uplynulých dnech jsme však byli svědky posílení koruny, což by mělo zmírnit tlak na růst cen u našich čerpacích stanic,“ uvedl analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.

Vůbec nejlevnější benzin nabízejí tradičně pumpy řetězce Tank Ono, včera tu stál natural i diesel shodně 34,50. Ceny pod 35 korun jsou jinak spíš výjimkou. Na velkých benzinkách už nádrž motoristé nenakrmí za méně než 37 korun za litr a na dálnicích stojí benzin už skoro 40 korun.

To přitom teprve končí zimní sezona, kdy jsou pohonné hmoty tradičně levnější…

„Myslím, že prolomení té psychologické hranice 40 korun nebude dlouho trvat, pokud ceny porostou tímto tempem,“ řekla Alena Hromádková z jedné čerpací stanice v Pardubicích.

Hlavně na Náchodsku se už ujala benzinová turistika, řidiči totiž u našich severních sousedů ušetří na litru až čtyři koruny. „Dvě třetiny stojanů na pumpě hned za „čárou“ jsou obsazeny auty s českou „espézetkou“. Vždyť na plné nádrži ušetříte minimálně 150 korun a je to sem pár kilometrů,“ řekl asi třicetiletý motorista z Náchoda.

Polsko je však výjimkou, u většiny našich sousedů jsou pohonné hmoty naopak ještě dražší než u nás. Dokonce i na Slovensku. Závidět můžeme naopak Rusku, tam stojí litr naturalu v přepočtu 18 korun. Naopak skoro za 50 českých korun je k dostání v evropské ropné velmoci Norsku.

Ještě výraznější nárůst cen u nás zatím tlumí pokles marží distributorů. A ti budou chtít své obchodní přirážky co nejdřív dorovnat.

Rarita: Litr za tři „lahváče“

Kéž by šlo do nádrže lít místo drahého naturalu pěnivou desítku…

Litr piva levnější než litr benzinu? Ano, jako v jediné zemi v Evropě.

Pamětníkům při té vzpomínce srdce zaplesá. Ještě před 45 lety, v roce 1967, stálo pivo 1,10 koruny. Tehdy skokově zdražilo na 1,70, v roce 1984 pak stouply ceny na 2,50 Kčs. Za tuto cenu bylo pivo k dostání ještě v revolučním roce 1989.

Pohonné hmoty za minulého režimu nejen dnes, jak mnozí namítají však rostly ještě dramatičtějším tempem. V roce 1974 po světové ropné krizi litr tehdejšího benzinu zdražil o 100 procent na 4,40 koruny. V 80. letech poskočil opět dvojnásobně na 8,80 tehdejší společné měny a poslední velký nárůst zaznamenal tehdy nejpoužívanější speciál v roce 1991 o 50 procent.

Ještě před pár lety, na přelomu milénia, tak litr točeného piva, českého národního nápoje, vycházel levněji než litr benzinu. Cenový poměr byl zhruba 25:30 korun/litr, pokud jsme vycházeli z cen ve středně drahé hospůdce.

Dnes už točené pivo za takovou láci není, za dvě dvanáctky dáme v lepším případě 50 korun. Ale u lahvového piva je situace jiná. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu vychází průměrná cena „výčepního světlého lahvového piva“ rozuměj klasické „desítky“ v marketech na rovných 10 korun.

A pak, že je draho. I přes rostoucí ceny benzinu si ho za průměrnou českou výplatu můžeme natankovat více než dvakrát tolik než za Husákova prezidentství. A s pěnivým českým „lahváčem“ je to obdobné můžeme si ho koupit dokonce třikrát tolik než v roce 1989.