Stávková pohotovost řidičů autobusů v regionální dopravě skončila. Rada Libereckého kraje na mimořádném zasedání schválila smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících. Jde o linkovou osobní dopravu, která má být zabezpečena pro oblast Východ akciovou společností BusLine.

Cena dopravního výkonu pro zmíněnou oblast bude 30,30 korun za kilometr po prvním lednu 2015. Liberecký kraj oproti stávající ceně dopravního výkonu 32 korun za kilometr uspoří ročně v oblasti východ 9 183 264 korun.

„Již dne 6. října byly schváleny a uzavřeny smlouvy pro oblasti Západ a Sever se společnostmi ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec. V současné době má Liberecký kraj smluvně zajištěnou dopravní obslužnost po 1. 1. 2015 na dobu dvou let s možností roční opce a s možností půl roční výpovědi smlouvy," popsal situaci mluvčí Libereckého kraje Jiří Langer.

Na Semilsku ušetří přes devět milionů

„Nabídková cena pro oblast Východ může být objektivně vyšší než v oblasti Sever a Západ především z důvodu klimatických podmínek a charakteru území hustota osídlení, reliéf krajiny, což má vliv zejména na zvýšené náklady na pohonné hmoty," uvedl krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

Na výši nabídkové ceny má podle něj vliv i vyšší kvalita vozového parku. BusLine jako jediný zájemce akceptoval původní standardy kvality, tedy komfort cestujících a skutečnost, že v této oblasti jsou nižší kilometrické proběhy vozidel. Všechny uvedené faktory pak mají negativní vliv na výši ceny dopravního výkonu.

„Ve srovnání s letošním rokem uspoří Liberecký kraj za všechny tři oblasti celkem zhruba 27 miliónů korun, na Semilsku přes devět milionů korun," zdůraznil hejtman Martin Půta s tím, že při porovnání cen dopravního výkonu v rámci celé České republiky se Liberecký kraj tímto dostane na 4. 5. místo nejnižších cen dopravního výkonu. Nadále probíhá veřejná zakázka na desetileté období, která je momentálně posuzována Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Podle slov hejtmana členové rady i zastupitelé přednostně prodloužili smlouvy se stávajícími dopravci.

„Vstup dopravce, který dosud není zapojen v integrovaném systému, považovalo Zastupitelstvo kraje za rizikový," podotkl.

Podle hejtmana nelze srovnávat nabízené ceny na desetiletý tendr a na současnou dvouletou smlouvu o dopravní obslužnosti.

„Připomenu například skutečnost, že v desetileté smlouvě chyběly náklady na poplatky při vjezdech vozů na autobusová nádraží nebo mýtné, zatímco v této smlouvě je to ošetřeno již v odsouhlasené ceně," zdůraznil hejtman Martin Půta.

Liberecký kraj totiž původně hodlal vybírat autobusové dopravce na deset let, tendr za čtyři miliardy korun na zajištění dopravy ale antimonopolní úřad (ÚOHS) zrušil. I když se Liberecký kraj proti rozhodnutí odvolal, nebude moci podepsat s vítězi včas smlouvy.

Spokojenost vládne na všech stranách

„Výsledek projednání našeho odvolání Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže je v nedohlednu, a tímto nepříjemným faktem jsme byli ve vyjednávání omezeni, vždyť původní smlouva oficiálně skončí 31. 12. 2014. Proto považuji dohodnutou cenu, kterou se nám podařilo oproti předchozí snížit, za velký úspěch obou vyjednávacích stran," míní Martin Půta.

Spokojeni jsou i odboráři. Všechny dopravci zahájí tento měsíc vyjednávání o kolektivních smlouvách.

(njt)