Nejčastěji se zákazníci setkají s informací, aby se odkázali na obsluhu, nebo je čekají v jídelním lístku u pokrmů čísla, podle nichž si na speciální straně zjistí, jaký alergen je v jídle obsažen. Personál považuje toto nařízení za zbytečné, alergici ho naopak přivítali, a to v papírové podobě.

Evropská unie se shodla na čtrnácti alergenech, o kterých je nutné zákazníka informovat. Jsou mezi nimi všechny obiloviny obsahující lepek, oříšky, sója, vejce, mléko, rybí maso, ale i hořčice nebo celer. „Do teď jsme se bez seznamu alergenů obešli, proto to považuji za zbytečné, je s tím akorát spousta papírování," zlobí se kuchař Michal Plecháč, který pracuje v oboru už několik let. Přidává se k němu i řada číšníků i majitelé hospod.

Námi oslovené restaurace, které do menu uvedly odkaz na obsluhu, se doposud s žádným hostem, který by je žádal o pomoc, nesetkaly. Neznamená to však, že by se lidé o potravinové údaje nezajímali.

Kde získat informace
Alergici dobře vědí, které potraviny nesmí, tudíž se již v minulosti obraceli na obsluhu s dotazy, zda pokrm neobsahuje třeba mléko či ořechy. Díky nově zavedeným informacím v jídelních lístcích si mohou snadno sami zjistit, kterému jídlu se vyvarovat, a nemusí přitom klást dotazy obsluze, což je mnohdy zdlouhavé a nepříjemné.

„Číšníci často nevědí, co jídlo obsahuje, proto jsem ráda, že si sama můžu přečíst složení a nemusím se ptát," vysvětluje Veronika Janoušková, pro kterou i nepatrné množství mouky znamená nepříjemné zdravotní potíže. Písemnou formu informací zvolily například jičínské restaurace Divá Bára a Vegeethouse – vegetariánská restaurace, a Novopacké sklepy.    

Co si myslíte o povinnosti zveřejňovat alergeny?

Alena Kejzlarová,
Jičín
Jsem alergička, proto jsem vyhlášku ocenila. Zabrání to případným zdravotním potížím.

Vladimír Šturma,
Jičín
Myslím si, že je správné upozornit zákazníky na to, co který pokrm obsahuje.

Milena Bízková,
Jičín
Považuji to za důležité. Moje děti jsou alergické, rozhodně jim to usnadní výběr jídla.       Martina Nováková