I když po chladnějších dnech je nynější počasí relativně teplé, pohled do kalendáře prozrazuje, že zima může svůj nástup ohlásit sněhovým poselstvím už co nevidět.

Na to by měli myslet zejména ti řidiči, kteří dosud otáleli s přezutím svých automobilů na zimní pneumatiky.

Například v Pneuservisu Automa, kde si mohou zákazníci nechat přezout automobily ve čtyřech stáních, je plno na několik dní dopředu. „Motoristé se k nám objednávají prakticky až do konce listopadu,“ říká Jaroslav Dušek, který ale neopomněl zmínit, že řidiči jsou stále více zodpovědnější.

„Objednávají se k nám ale už v mnohem větším předstihu než dříve, a když si kupují pneumatiky, tak dávají více přednost střední třídě před nejlevnějšími pneumatikami. Je to asi dáno i tím, že se zlepšuje vozový park na našich silnicích,“ říká Dušek, s tím, že řidiči při výběru zimních pneumatik do nejnižších cenových relací už moc nesahají.

„Navíc ceny prémiových značek se snížily takřka na úroveň střední třídy, takže cenová diference mezi nimi je minimální – třeba jen stokoruna. A kvalita u té prémiové třídy je rozhodně zaručena,“ říká Jaroslav Dušek a poznamenává, že zákazníci začínají slyšet právě i na tu vyšší třídu pneumatik, jejichž prodej výrobci podporují třeba i drobnými praktickými dárky, které zákazníci získají s koupí pneumatiky.

Rychlost přezutí osobního automobilu je závislé podle disku, ze kterého se pneumatika sundává a „nazouvá“. Rychlejší to je u plechových disků, kdy kompletní výměna i s vyvážením trvá přibližně půl hodiny. Pokud je to litý disk, tak to trvá 45 minut až hodinu – v závislosti i na velikosti disku.

Co se týče hloubky dezénu, tak u nás legislativa připouští a nařizuje různé varianty. „Pokud se nejezdí v úsecích označených značkou ,Zimní výbava’, tak stačí mít vzorek 1,8 mm, což je ovšem na zimních silnicích nesmysl,“ považuje Jaroslav Dušek provoz na takovýchto pneumatikách při jízdě na sněhu za velmi nebezpečný.

NA KTERÝCH ÚSECÍCH V REGIONU JSOU OD LISOTPADU PŘIKÁZANÉ ZIMNÍ PNEMATIKY? SEZNAM SILNIC ČTĚTE ZDE

Správná zimní pneumatika by měla mít hloubku dezénu alespoň čtyři milimetry, což je zákonem stanovená povinnost používat takovéto pneumatiky na vybraných usecích, které jsou označeny dopravní značkou „Zimní výbava“. Ta vymezuje úseky, kam smějí řidiči v období od 1.listopadu do 30. dubna vjet pouze se zimními pneumatikami s touto minimální hloubkou vzorku. Na silnicích Náchodsku však takováta místa nejsou.

Řidiči, kteří si přijedou přezout disky na „zimáky“ a jejich letní gumy už jsou za hranicí životnosti, mohou v pneuservisu ojeté pneumatiky nechat zdarma ekologicky zlikvidovat; ovšem za předpokladu, že si zde vyberou a koupí zimní obutí. Pokud si však přivezou svoje pneumatiky, zakoupené někde jinde, musí zaplatit likvidační poplatek, který činí necelých 30 korun za jednu gumu.

„Někteří si však staré pneumatiky radši odvezou, aby nemuseli platit, a pak je pohodí po příkopech,“ má zkušenost Jaroslav Dušek. Dodává však, že i takových řidičů ubývá. Většina si totiž raději nechá poradit a kupuje si pneumatiky přímo v pneuservisu, kde zároveň mají řidiči možnost nechat si „letňáky“ uložené přes zimu a nemusí se starat o jejich uskladnění.