Volárna u Kolína
Motocyklové závody v Kolíně a jeho okolí jednoznačně patří do historie silničního sportu. První závody se přímo v ulicích Kolína jely již v padesátých letech minulého století. Po několika ročnících nastal sice dlouhý půst, ale v roce 1978 se do Kolína silniční motocykly vrátily. Na úzkém a pouze 2300 metrů dlouhém okruhu v Kolíně-Sendražicích se psala historie spáleného benzínu až do pádu socialismu (do roku 1990). Bojovalo se zde o body do Oblastního přeboru A+B ve všech kategoriích (tehdy bylo mistrovství třístupňové, kdy z oblastních přeborů A, B, C postupovali nejlepší jezdci do Přeboru ČSR a až z něj pak ti nejlepší do hlavního Mistrovství ČSSR).

V okolí Kolína se ale závodilo i na dalších, dnes již zapomenutých okruzích. Nádherné závody byly přímo v Městci Králové, Opočnici či v Dymokurech. Nesmíme zapomenou ani na oslavu 60. výročí Velké říjnové socialistické revoluce, která proběhla v roce 1977 na okruhu v Žehuni.

Za návratem k závodění do Kolína stojí Vojta Vaněk; právě on je organizátorem akce, která by měla proběhnout u obce Volárna u Kolína. O tom, v jakém stavu jsou přípravy, se exkluzivně serveru BikeRacing.cz svěřil viceprezident pro motocyklový sport v AČR a předseda AMK Hořice Martin Sodomek.
„Závod v Kolíně je v podstatě již jistý, pojede se 20. až 21. července ve Volárně u Kolína," říká Martin Sodomek. „Pojedou se moderní třídy, resp. pojedeme závod 125 Sportproduction, Supermono a Twin, 250 CRR a do 600 ccm. Na závodě se bude pořadatelsky podílet AMK Hořice. S panem Vaňkem se nám opravdu skvěle spolupracuje, v podstatě i díky němu závodu již nestojí nic v cestě."

Jičín
Historie závodů silničních motocyklů v Jičíně spadá do období těsně po druhé světové válce. První zprávy o závodech v Jičíně jsou z roku 1949, kdy se jezdilo přímo v ulicích města. Nicméně doslova legendární se stal Jičín od roku 1952, kdy se konal první závod na bezmála patnáctikilometrovém okruhu v Českém ráji, který dostal příznačný název „Cena Prachovských skal", jež byl koncem šedesátých let minulého století změněn na „Cena ČSR" (přestože na startovní věži zůstalo dál Cena Prachovských skal). Závod se stal za dobu svého trvání doslova kultovní záležitostí v Československu, když na startu jednotlivých tříd často nechyběly doslova světové hvězdy.

Jawa i ČZ
Nikoho nezarazí, že zde startovaly oba české tovární týmy, tedy jak Jawa, tak i ČZ, které nasazovaly své nejlepší jezdce, ať už Františka Šťastného, Václava Havla, Stanislava Malinu, Františka Bartoše či později Bohumila Stašu staršího. Diváci, kterých do Jičína chodilo vždy vysoko přes 50 tisíc, ale mohli sledovat i skvělé cizince, které jinak vídali jen v Brně při Grand Prix.

Celebrity
V Jičíně jsme mohli vidět například továrního pilota Suzuki Jacka Findlaye z Austrálie, jeho krajany, Mistry světa Kevina „Kel" Carrutherse a Toma Phillise, Jima Redmana ze Zimbabwe (tehdejší Rhodesie), ale i mnoho, mnoho dalších světových hvězd. Z těch bych vzpomenul snad ještě Neila Tuxwortha, kterého mladší čtenáři mohou znát z pozdějších dob, kdy Neil působil jako manažer továrního týmu Hondy ve WSBK a později v britských superbike, kde manažeroval týmu HM Plant a dnes vede formaci Honda Legends. Dále skvělého Maďara a vítěze čtyř závodů Grand Prix Janose Drápala. Bohužel, nebo snad z pohledu bezpečnosti bohudík, v roce 1976 byl okruh shledán velmi nebezpečným a na další léta zcela osiřel. Ne tak závody v Jičíně…

Již v roce 1978 burácely v Jičíně motocykly opět. Na nově budovaném obchvatu tehdy postavili pořadatelé krátkou trať, která vedla vesnicí Robousy (na ní si jistě dlouho pamatoval Franta Vala, který mi v tom roce skončil doslova v náruči, když mu ustřelilo kolo jeho Yamahy). Bohužel zde se závodilo pouze dva roky, pak musel okruh ustoupit obchvatu, po kterém můžete dnes jezdit, když jedete okolo Jičína. V roce 1979 v Jičíně motory závodních motocyklů utichly nadobro. Nyní je ale legenda zpět!

Okruh a termín
„Zatím se definitivně nerozhodlo, kudy povede okruh," říká opět Martin Sodomek exkluzivně pro BikeRacing.cz. „Kluci měli připravený okruh přímo v Jičíně, ale teď přišli s tím, že našli nějaké místo mimo město, což by bylo samozřejmě lepší. Pokud by se jelo ve městě, pak jen jako jízda pravidelnosti. Pokud se pojede mimo, pak to zřejmě pojedeme jako ostré klasiky. Závody připravuje AMK Český Ráj a Hořice s Dvorem Králové jim pomůžou s traťáky a dalšími věcmi. Závod má již i svůj termín, pojede se poslední víkend v červnu, tedy 29. a 30. června letošního roku. Myslím, že letošní rok bude z pohledu závodění na přírodních okruzích opravdu velmi dobrý."    Petr Štola