Čeká je závod v Milovicích, kde vloni zaznamenali nejlepší výsledek ve své premiérové sezoně – získali zde bronzovou příčku ve své kategorii.

Co je to vlastně Truck Trial? Jak název napovídá, jezdí se nákladními auty, upravenými pro jízdu v přírodních překážkách – strmých kopcích, kupách, kamenech, jámách a dalších terénních nerovnostech. Navíc se musí průjezdem trefit do přesně vytyčených branek.

V současnosti na závodech, které jsou zpravidla dvoudenní, startuje v republice něco mezi čtyřiceti až padesáti vozy.
„Vloni jsme absolvovali několik závodů, které nám v součtu přinesly čtvrté místo v mistrovství republiky v naší kategorii. V Milovicích se nám dařilo a letos zde zahajujeme sezonu. Nutno dodat, že se jedná o velice náročný závod, který je extrémní na projíždění vodou,“ říkají na úvod rozhovoru.

Jaké další závody vás v letošní sezoně čekají?
Rádi bychom startovali v Mohelnici, kde mě bude s největší pravděpodobností navigovat dcera Simona, dále v Chomutově a Kunštátu. Pokud se nám podaří zajistit dostatek finančních prostředků, odstartujeme také při závodě mistrovství Evropy v Ostravě, případně dalších.

Co je při těchto závodech úkolem spolujezdce?
Závod je rozdělen na jednotlivé sekce a my oba před svoji jízdou studujeme připravené překážky a také jízdu našich soupeřů. Spolujezdec pak řidiče naviguje k ideálnímu průjezdu, pokud možno bez obdržení trestných bodů mezi brankami vymezující trať.

Závody jsou velice atraktivní jak pro posádky samotné, tak pro diváky. Popište trochu svůj speciál.
Jedná se o Liazku z roku 1990, kterou jsme odlehčili, částečně upravili, ale třeba motor a převodovka jsou zcela sériové, protože my startujeme v kategorii neupravených vozů. Samozřejmě, že nezbytným doplňkem závodního vozu je robustní ochranný rám, který posádky ochrání v případě převrácení. Velký vliv na dosažený výkon při závodech mají správné pneumatiky – zejména jejich výška a vhodný dezén.

Kdo se podílí na vašich startech?
Pomoci se nám dostává od Lužanské zemědělské a.s., Autoškoly Vašek a Autoklubu Nová Paka. Nezbytným pomocníkem – mechanikem a trenérem v jedné osobě je Jirka Plechatý starší, s jehož pomocí Liazku připravujeme.

Při pohledu na testovací jízdy ve Štikovské rokli někdy až běhal mráz po zádech a zdálo se, že se vůz musí převrátit nebo kutálet. Ale jezdec Radek Malínský to vždy ustál. Snad se mu to podaří i při prvních závodech.⋌ Pavel Vydra