Lužanský jezdec objel totiž tři kola volného tréninku, dosáhl druhý nejrychlejší čas, ale zároveň došlo k destrukci převodovky.

Raketový start

Po dvou neúspěších z úvodu letošní sezony se rýsovalo další obrovské zklamání. To bylo naštěstí zažehnáno: „Trmáceli jsme se především po polských silnicích dvanáct set kilometrů, částečně i za průtrže mračen a závod měl pro nás skončit hned v úvodu? Měli jsme necelé tři hodiny na výměnu převodovky, ale chyběl nám ještě důležitý jeden díl. Ten nám nezištně zapůjčil tým soupeře Rusa Soročinského,“ svěřil se Fejfar.

Pak nastal koncert pro osm rukou mechaniků Míry Pittnera, Vládi Strausse, Jirky Vojtíška a Jardy Kozáka. Protože jsem byl osobně přítomen, mohu říci, stihli to za velkého úsilí nadoraz. Přesně v poslední možné minutě zavrčel vůz Škoda Fabia a vyrazil do předstartovního prostoru druhého měřeného tréninku – bez krytu řazení i bez ližiny chránící motor (to už nešlo stihnout). První trénink musel Fejfar z důvodu opravy vozu vynechat. Při druhém, aby vůbec postoupil do závodu, nesměl podle regulí závodu chybět.

„Původně jsem myslel, že objedu pouze povinné kolo, abych mohl být zařazen alespoň na poslední místo startovního roštu první jízdy. Auto však fungovalo, a tak jsem zajel na čas dvě kola. Dalo to na druhé místo s minimální ztrátou na prvního Kvašnina, který jel se špičkovým Renaultem Clio. Vyjel jsem si tím první místo na startu druhé rozjížďky divize 1,“ dodává Fejfar.

To, co se dělo pak, asi všem divize 1 vyrazilo dech. Václav Fejfar první jízdu vyhrál o půl kola před druhým v pořadí. Stejně dopadla i druhá jízda, v níž člen Autoklubu Nová Paka startoval. Opět vyhrál a opět s velkým náskokem. Poté takticky vynechal třetí jízdu, aby šetřil vůz, přestože věděl, že si místo ve finále nebude zřejmě vybírat jako první, ale první řadu měl zajištěnu.

„Auto jelo dobře a podle předchozích jízd jsem si na soupeře v čele s Brožkem, Káraiem, Pleskovasem, Kvašninem, Koršunovem, Langem a Zebergsem docela věřil. První volil Láďa Brožek a vybral si start zcela zleva, odkud jsem předtím startoval i já. Já šel na finálový start zcela vpravo se snahou využít co nejdelší možnosti jet po asfaltu. A vyšlo to, říká spokojený jezdec. Moc děkuji svým mechanikům, M. Callaeghanovi, P. Soročinskému a W. Albersovi za pomoc,“ poznamenal spokojený vítěz.

Za raketový start si Václav Fejfar vysloužil velký obdiv i potlesk diváků, kterých se v Bausce sešlo v neděli téměř deset tisíc. Ihned se dostal do čela desetičlenného finále a zvítězil systémem start – cíl – o pět sekund před Kvašninem a deset před Brožkem. V cíli se radoval společně s týmem a už se těší na další dva evropské závody koncem června v Seelowu a týden poté i na domácí trati v Nové Pace.

Dodejme, že toto vítězství bylo Fejfarovo již šestnácté v závodě mistrovství Evropy. V Bausce byl již několikrát na stupních vítězů, ale zvítězil zde letos poprvé. ME v divizi 1, která se od letošního roku nazývá TAX, bude bezesporu zajímavé až do posledního závodu.⋌ Pavel Vydra