Motoristická kariéra Jana Soldáta trvala více než padesát let. Začínal ve čtrnácti letech v motocyklových orientačních soutěžích, poté přešel na motokrosy a skutečné motocyklové soutěže, kde si dokonce vybojoval nominaci pro Šestidenní.

Ve třiceti letech přestoupil ze dvou kol na čtyři do nové disciplíny autokrosu. Zde od roku 1974 získal mnoho umístění na stupních vítězů zejména na domácích tratích – Přerově, Nové Pace, Sobotce, Dolním Bousově, Brně, Poříčí nad Sázavou, Kadani, Malé Skále a dalších, ale získal i několik bodů v závodech mistrovství Evropy.

Jan Soldát byl nejen úspěšným závodníkem, který hned ve své první sezoně vybojoval postup do tehdejšího mistrovství ČSSR, ale také úspěšným konstruktérem. Ve svých buginách používal řadu zajímavých motorů, které získal většinou na autovrakovištích – Alfa Romeo, 2x wartburg, DKW, Škoda 1600 s šestnácti ventilovou hlavou, Audi, Toyota, Tatra, 2x Yamaha, Honda (s tímto motorem mu pomáhal i Johnny Hakwoort). Během své kariéry neměl nikdy většího sponzora, vše si platil ze svého.

Mezi jeho nejcennější umístění patří třetí místo z mistrovství ČSSR v Nové Pace v roce 1976, 2. v Dolním Bousově v letech 1978 a 1993 a celkově bronzová příčka v mistrovství ČSSR z roku 1977. A umístění v posledních čtyřech letech v Super Buggy: v roce 2011 – jedenáctý, 2010 a 2009 desátý a v roce 2008 osmý.

Kariéra Jana Soldáta se uzavřela 1. srpna – čest jeho památce. ⋌Pavel Vydra