Jen na nádražích a ve vlacích zůstaly z pondělí na úterý uvězněny tisíce lidí, Hradečany nevyjímaje. Potíže přitom přetrvávaly i v úterý. Vlaky jedoucí z krajského města nabíraly desítky minut zpoždění ve všech směrech. Po druhé hodině odpoledne začali pracovníci Českých drah dokonce v hale rozdávat teplý čaj. Některé spoje zrušily dráhy úplně.

S námrazou bojovali také silničáři, kteří najezdili stovky kilometrů a na silnice vysypali desítky tun soli.

„Od pondělní třetí hodiny odpolední jezdíme bez ustání. Využili jsme pro tuto činnost všechny pracovníky a sledujeme bedlivě meteorologickou předpověď pro nejbližší období, abychom byli připraveni zmírňovat nepříjemné následky počasí i nadále," potvrdil Tomáš Pospíšil z technických služeb.

Jedním dechem dodává, že takováto neviditelná námraza je pro občany i řidiče více nebezpečná než klasický sníh, který všichni na první pohled vidí a snáze chůzi či jízdu přizpůsobí.

Po celém městě můžete najít 220 oranžových beden s posypovým pískem, který je volně k dispozici. Jsou umístěny u přechodů, podchodů, školek, škol a na dalších rizikových místech.

Námraza, která potrápila městskou hromadnou dopravu například v Praze, Brně či Olomouci, se v Hradci Králové neprojevila. „Mohli jsme tak ráno vypravit na trasy všechny autobusy, ale i trolejbusy. Také komunikace jsou ve většině případů sjízdné, místy zůstává ledovka, proto jezdíme s největší opatrností. Stav vozovek bedlivě hlídáme a jsme ve stálém spojení s technickými službami a se Správou a údržbou silnic," hlásil v úterý ráno dispečink. Varování před ledovkou platí zatím do středečních 18 hodin.   (jap, zum)

Ve vlaku ze Žiliny do Hradce strávil přes dvacet hodin
Žilina/Hradec Králové - Měla to být obyčejná cesta domů. Jízda vlakem ze Žiliny do Hradce Králové obvykle trvá pět hodin. Pavel Bureš ale cestoval čtyřikrát déle. Důvod? Led.
„Nastoupil jsem do vlaku do Pardubic v pondělí v 17.30 hodin. Dojeli jsme do Horní Lidče u Vsetína a tam jsme stáli asi šest hodin, aniž by lidem někdo řekl podrobnější informace. Naštěstí lidi byli celkem v pohodě, měli jsme i jídelní vůz a každou půl hodinu chodila vlaková četa a ptala se, jestli nechceme něco k pití nebo jídlu. Pak nastal šok. Po těch šesti hodinách se vlak otočil zpátky do Žiliny, kde nás někdy v jednu v noci vysadili. Paradoxně jsme při příjezdu na nádraží minuli odjíždějící vlak na Ostravu, což bylo k vzteku. Tři hodiny jsem tak strávil na žilinském nádraží a pak vyrazil prvním ranním vlakem na Ostravu. Nechápu, proč nás nevrátili dříve. V deset večer by se shánělo ubytování lépe než v jednu v noci. Po cestě do Hradce jsme potkávali stanice plné 'mrtvých' vlaků,  Pendolin, Leo expressů a RegioJetů, které někde ukončily jízdu a od té doby se nehnuly," vypráví Pavel Bureš. Do Hradce Králové se dostal ve 14 hodin. Cesta mu tedy trvala 20,5 hodiny.   (jap)