Pokud se vydáte automobilem na Jičínsko, je zde několik nebezpečných úseků, kde byste měli přinejmenším zpozornět.
Podle místních „dopraváků" patří mezi rizikové komunikace silnice R 35. Na úseku Konecchlumí – Hořice vloni bouralo 39 řidičů a směrem na Jičín (z Konecchlumí do Úlibic) se stalo 14 dopravních nehod. Dalším kolizním místem je silnice druhé třídy z Lázní Bělohradu na Špici (12 nehod).

Na krkonošské magistrále, silnice I/16 mezi Úlibicemi a Novou Pakou strážci zákona zasahovali u 25 havárií, problematickým místem je také čtyřpruh na silnic I/16 z úlibické křižovatky směrem ke křižovatce na Mladou Boleslav. Tady policisté vloni řešili 18 bouraček.

V roce 2016 policisté vyjeli na Jičínsku k 910 dopravním nehodám, z nichž bylo 248 šetřeno prostřednictvím euro formuláře za účasti dopravní policie. „Je to vzestupný trend, v roce 2015 bylo o 35 nehod méně, předchozí rok o 57," hodnotí nehodovost šéf dopravní policie v Jičíně podplukovník Petr Dejmek. Na silnicích pak vyhasly životy sedmi lidí, zdravotníci ošetřili 40 těžkých a 186 lehkých zranění. Škoda na vozidlech vystoupala ke 40 milionům.

Největší podíl na nehodovosti měla rychlost (135 případů), nedání přednosti v jízdě (63), alkohol (37) a předjíždění (26). Dvě stě šedesát čtyři nehod bylo zaviněno například nevhodným couváním, přejížděním z pruhů, porušováním dopravních vodorovných značení ad.
Zarážející je stoupající podíl lesní zvěře, vloni stála za 158 bouračkami.

„Zvěř migruje především přes hlavní silnice a způsobuje dost značné škody," upozorňuje Dejmek na častý jev a zmiňuje i plašiče, které můžeme zahlédnout u některých komunikací. „Nemyslím si, že je to zásadní lék," krčí Dejmek nad tímto opatřením rameny. Naopak si pochvaluje klesající počet přestupků v případě bezpečnostních pásů.

Na pokutách bylo při dopravních nehodách v regionu vybráno 148 300 korun. Policisté dále otrestali prostřednictvím blokových pokut 3 800 řidičů.
„Všechno je namířeno k tomu, abychom za Českou republiku vykazovali co nejméně dopravních nehod, a to včetně následků tak, jako se to povedlo nyní, kdy jsme se v rámci republiky dostali poprvé od roku 1961 pod pět set úmrtí při dopravních nehodách," analyzuje Petr Dejmek dopravní statistiku za rok 2016.

NÁCHODSKÉ PASTI

Velmi nebezpečnou silnicí na Náchodsku je mezinárodní komunikace 1/33, a to od Jaroměře až do Náchoda. Podle policejní mluvčí Evy Prachařové je nejvíce zatížená a řidiči na ní často porušují pravidla. "Na této silnici se stalo nejvíce dopravních přestupků, které provázely nehody s lehčími či těžšími následky," konstatovala mluvčí a připomněla tragickou havárii z října, kdy na výjezdu z Náchoda u obce Vysokov řidič osobního automobilu Renault Megane jedoucí ve směru od Náchoda na Českou Skalici na vrcholu stoupání ve vysoké rychlosti vyjel ze silnice a narazil vpravo do pilíře nadjezdu. Po nárazu zůstal šestatřicetiletý muž z Náchoda zaklíněný ve vozidle a museli ho vyprostit hasiči. Na místě zasahovali lékaři záchranné služby a také vrtulník, který ho transportoval do Fakultní nemocnice v Hradci Králově. Tam později následkům těžkých zranění z nehody podlehl.

Dalším nebezpečným úsekem je silnice z Nového Města nad Metují do Náchoda a Červeného Kostelce. Také tam policisté evidovali zvýšený počet dopravních nehod. V loňském roce tudy vedla objížďka pro kamiony, jelikož se opravoval průtah Náchoda.

Řidiči by měli být opatrní i při cestě z Jaroměře do Dvora Králové nad Labem. "Zaznamenali jsme tam dopravní nehody u železničního přejezdu v Hořenicích. Je to poměrně nebezpečné místo, jelikož je přejezd za zatáčkou. I v předchozích letech zde došlo k několika vážným nehodám," dodala Eva Prachařová.