„Faktorů, které to ovlivňují je celá řada. Jednak máme bezpečnější automobily, takže namísto těžkých zranění máme zranění lehká. Navíc legislativa při šetření dopravních nehod byla nakloněna tomu, že jsme mohli některé nehody skutečně šetřit takové, jaké byly. Dříve se stávalo to, že aby se některá nehoda dala vyřešit, nechávala se třeba odřená ruka ladem. Tak to zkrátka bylo nastavené v minulých letech, teď se to mění," uvedl vedoucí jičínského dopravního inspektorátu Petr Dejmek.

Dopravních nehod se v okrese událo 856, z toho 251 bylo vyřízeno přes takzvané euroformuláře. Havárek bylo mírně více než v roce 2013. Celková způsobená škoda na vozidlech se zastavila těsně pod hranici 30,5 milionu korun a pachatelé nehod policistům vyplatili téměř 130 tisíc korun na pokutách. „Myslím, že loni se zkrátka dařilo. Co do počtu nehod je statistika méně příznivá než v roce 2013, ale z hlediska následků je lepší," shrnul Petr Dejmek.
Nejčastějšími příčinami nehod jsou nepřiměřená rychlost, agresivní způsob jízdy, nerespektování přednosti v jízdě a únava řidiče. Oproti mínění veřejnosti předjíždění není nijak zásadním faktorem. Pouze u 28 nehod z 605 (tedy těch, co nebyly vyřízeny euroformulářem) bylo předjíždění příčinou, kdežto v případě nadměrné rychlosti je toto číslo sto deset.

Alkohol stabilní, ale přibývá feťáků
Specifickým problémem na silnicích je alkohol a návykové látky. Celkem u 37 loňských nehod hrál svou roli alkohol a dalších 101 opilých řidičů policisté načapali při kontrolách. Čísla se drží v normálu. Mírně ale narůstá motoristů, kteří si dopřáli něco tvrdšího než alkohol.

Řízení pod vlivem návykové látky dopravní policisté zaznamenali sedmatřicetkrát, z toho zhruba dvoutřetinová většina byla na Hořicku. Nemusí to ale nutně znamenat, že se situace ve společnosti zhoršuje, zvýšené číslo je z části důsledkem, že policisté se na zfetované řidiče více zaměřili.

Chodci a cyklisté mohou být oběťmi nehod, ale i viníky. Dopravní inspektorát se snaží mezi těmito účastníky silničního provozu šířit osvětu, loni ale také policisté mnohem více sahali po represivních prostředcích. Pokuta stihla především chodce, kteří se pohybovali po silnicích, a také v noci podnapilé a nedostatečně osvětlené cyklisty. Zákon policistům umožňuje udělit až dvoutisícový postih, obvykle se ale pokuty pohybují v řádech několika „výchovných" stokorun.

„Většinou číháme u hlavních tahů a větších center," varoval Petr Dejmek. „A vítáme snahu měst a obcí v budování cyklostezek."
Na Jičínsku v současnosti není místo, které by šlo označit za vysloveně nehodové. Riziko ale hrozí na frekventovaných silnicích, především na magistrále mezi Úlibicemi a Hořicemi a na průtahu Novou Pakou.

Temnou historii má komunikace u Samšiny, po stavebních úpravách a novém značení se ale situace zlepšila.