Deník se zeptal Václava Mrštíka, ředitele pedagogicko-psychologické poradny Královéhradeckého kraje, která pracuje s dětmi od tří let a mládeží až do ukončení střední školy.

Obecně říci, kdy je dítě zralé 
jít do školy nejspíše nejde. Nicméně zkuste čtenářům přiblížit, v jakém období by měli předškoláci nastoupit do první třídy?

Definice říká, že dítě je školsky zdravé, pokud je schopno bez újmy na svém psychickém i fyzickém zdraví, zvládnout požadavky školy. Většina dětí kolem šesti let toho schopna je a podle zákona nastoupit povinnou školní docházku musí. Složitější je ovšem přerod sociální role dítěte ve školce do role žáka, kde jsou nastaveny jiná pravidla. A právě tam je u části dětí problém.

Jsou připravenější chlapci nebo malé školačky?

Dnešní školský systém není nastavený na kluky. Je to záležitost pro intelektově průměrné či mírně nadprůměrné holčičky, které poslouchají, co říká paní učitelka a přesně dodržují pokyny.  V tuto chvíli holky nemají problém. Obecně mají lepší sociální inteligenci a mnohem rychleji pochopí, co se po nich chce a dělají to tak. Kluci to pochopí také, ale dělají to, co si sami vymyslí. Škola není nastavena na tento typ dětí, ale 
na průměrné nebo mírně nadprůměrné dětičky, které dělají přesně to, co učitel chce.

Stresuje děti samotný zápis?

Záleží, jak dítě připraví školka a rodiče. Ty to mohou vzít jako, že jdeme na pouť nebo do zoologické zahrady a může to být báječné. Vysvětlí jim, že tam budou skvělé dámy učitelky, budou si spolu povídat a hrát. Anebo to může být přístup typu „počkej, však oni ti tam ukážou a budou tě zkoušet, co všechno umíš". Dítě musí být připraveno na pozitivní zážitek u zápisu. Učitelky, které zápis dělají, vědí jak se chovat, tam by problém být neměl.

A co rodiče? Mají právo být vyděšení?

Do školy musí jít každý. Nechápu, proč by rodiče měli být ve stresu ze zápisu potomka. Spíš je to o tom, že rodič může mít obavu z toho, že bude ve stresu dítě a on to nezvládne. To se pak stane takovou spirálou.

Neklade se na dnešní děti zbytečně velký tlak?

Tak bych otázku nepoložil. Spíše školy někdy jdou po výkonu dítě, ať už na to má nebo ne a nerespektují jeho vývojovou úroveň. Věkový rozdíl dětí v první třídě je kolem jednoho roku, vývojově od sebe mohou být vzdálené ale i více než dva roky. Když nebudeme respektovat tyto rozdíly, tak velká část dětí nebude podávat uspokojivé výkony.

V čem by se měl systém změnit?

Teď říkáme, co mají děti umět a úplně zde mizí právě vývojové hledisko. Správně by neměl být považován za zralého předškolák, ale právě škola. Ta by měla být připravená vstřebat děti a udělat z nich během dvou až tří let žáky. Teď se tak děje bohužel během dvou měsíců. Měli by také podporovat vývoj žáka a ne z něj udělat stroj na výsledky.

Mělo by se u zápisu zkoušet psaní?

Ne. Biologická stránka věci se nedá ošidit a uspěchat. Jsou naprosté výjimky, že je dítě dokonale motoricky znalé. Hodně dětí umí napsat tiskacími písmeny své jméno, ale zkoušet zda zvládá psaní, přísluší odborníkům v poradnách a centrech.