Na toto téma si moderátorka Jitka Slezáková povídala v pořadu Českého rozhlasu Pardubice Máme hosty s Josefem Černým z Poradny pro spotřebitele.

Kde se necháváme napálit nejčastěji?
Možností je skutečně moc, ať už se jedná o aktivační, rezervační nebo jiné poplatky, uvádění cen u zboží bez DPH, uvítací balíčky či poplatky při půjčkách. Lidé si problémy ale mnohdy udělají sami, když bezhlavě vyhazují peníze. Vždyť proč kupovat balenou vodu, když nám teče z vodovodu, nebo proč platit vstupenku do fitness centra, když mohu posilovat tím, že nějakému důchodci poštípu dříví. Jsme prostě ve vleku reklam
a ekonomiky.

Můžeme si naběhnout při nákupu v e-shopech?
Stává se, že objednané a zaplacené zboží nikdy nedostanete, i když zboží urgujete, nikdo vám nebere telefon. Stoprocentní rada v takovém případě neexistuje. Nákup si dobře promyslete, přečtěte si obchodní podmínky, recenze, a hlavně si zjistěte způsob platby. Pokud prodejce umožňuje jenom  platbu předem, jedná se s největší pravděpodobností o podvodníka. Pokud nabízí další možnosti, byť jen dobírku, kterou lidé nechtějí platit kvůli její ceně, je naděje, že obchod proběhne v pořádku. Když nastane problém, vyzvěte prodejce doporučeným dopisem s dodejkou 
k vrácení peněz. Napište, že odstupujete od kupní smlouvy a pokud do čtrnácti dnů nedostanete peníze, podáte trestní oznámení nebo žádost k soudu o vydání platebního příkazu. Existují ale i e-shopy, které vznikly jen proto, aby z lidí vylákaly peníze, a pak zbankrotují. Při volbě obchodu se proto poraďte s někým, kdo má zkušenost s nakupováním na internetu.

Jak můžeme obchodníkům přes internet naletět?
Třeba na cenu. Uvedu dva příklady. Mám zájem o plazmový televizor, který v kamenném obchodě stojí deset tisíc korun. Internetový prodejce mi ho nabízí o tisíc korun levněji. Jakmile kliknu na tuto částku, uzavřel jsem kupní smlouvu a mám právo na její plnění. Pokud televizor nedostanu, mohu to řešit třeba soudní cestou. Ve druhém případě mi prodejce televizor nabízí za devět set devadesát korun, třeba ve výprodeji. Je jasné, že prodejce nemá zájem mi za tuto cenu zboží prodat 
a u soudu by se vám asi vysmáli. Je to uděláno proto, že prodejce během několika málo minut získá několik tisíc mailových nebo poštovních adres a ty pak prodá dále. Nabídka je na první pohled tak lákavá, že osloví tisíce lidí. Pak se doma divíme, kde firmy získaly naše adresy a posílají nám letáky.

A co nabídky zajištění reklamy na autě, domě nebo plotě? Jsou také potenciálním nebezpečím?
Určitě. Leták s takovou nabídkou vás vyzývá, abyste nechali vydělávat auto nebo nějakou vaši plochu. Firma od vás zjistí rozměry, zda je plocha na frekventovaném místě a vaši nabídku pak zveřejní na webových stránkách, mimochodem málo navštěvovaných, a vy čekáte, zda se ozve klient. Na letáku už ale není, že musíte zaplatit roční poplatek předem plus uvítací balíček. Firma vám ale nezaručuje, že vám zajistí konkrétní smlouvu. Pouze uvádí, že vás doporučí případnému zájemci o vaši plochu a že je jen zprostředkovatel. Když se vám někdo skutečně ozve, je pouze vaší věcí, zda se s ním dohodnete nebo ne. Jakmile smlouvu včas nevypovíte, automaticky se vám prodlužuje a vy musíte zase zaplatit roční poplatek. Soudní cestou hodně lidí postupuje proti firmě Bezreklamky.cz, která je největší firmou tohoto druhu 
u nás. Máte-li s ní problémy, obraťte se na redakci časopisu dTest, odkud získáte manuál, jak proti této firmě postupovat. Radím takové letáky ani nečíst a rovnou vyhodit.

A co nabídka práce z domova?
I tady se můžete spálit. Letáček nebo inzerát v novinách nabízí jednoduchou práci, například plnění obálek. Stejně jako předváděcí akce mají
i tyto nabídky své zacílení. Jsou určeny hlavně maminkám na mateřské nebo nezaměstnaným. Jakmile se ozvete, vyzve vás firma k zaplacení registračního nebo manipulačního poplatku. Po zaplacení mohou nastat dva případy – buď se nebude dít nic, nebo vám přijde obálka s deseti podobnými letáky a jízlivou poznámkou: „Já jsem taky naletěl, tady máš letáky a chyť si dalšího blbce." Je to vlastně výzva k pokračování podvodu. Stačí napsat, že když nabízejí výdělek, ať si poplatek strhnout z toho, co si vydělám. Věřte, že pak už o firmě neuslyšíte.

Lidé si hodně půjčují a zadlužují se. Myslíte, že jim peníze chybí skutečně na potřebné věci?
To si nemyslím a varuji: nepůjčujte si, pokud opravdu něco nutně nepotřebujete. 
A v takovém případě oslovte nejprve někoho z rodiny nebo známé, pak jednejte o splátkách přímo v obchodě, teprve když to nepůjde, oslovte banku a na posledním místě až nebankovního věřitele. Je naprostý nesmysl půjčovat si na dovolenou. Z dovolené přijedu za dva týdny domů a několik let ji ale budu ještě splácet. To samé platí v případě vánočních dárků. Největším lákadlem bývají reklamy, že vám někdo půjčí několik desítek tisíc za pár stovek měsíčně, ale už nenapíše, kolik těch měsíčních splátek zaplatíte 
a že se to potáhne třeba čtyři roky. Důkladně si přečtěte obchodní podmínky a celou smlouvu. Jakmile ji podepíšete, tak se s tím dá těžko něco dělat. Solidnost firmy se pozná, když vám tiskopis půjčí 
k prostudování domů.