Vaše jméno je nyní spojováno s výzdobou jičínského Porotního sálu. Je však také na výplatní pásce Sdružení pro Jičín, kterému jste svými fotografiemi pomáhal ve volbách. Neuvažoval jste, že z důvodů možného střetu zájmů z projektu na výzdobu odstoupíte?
Mé jméno není jenom s výzdobou Porotního sálu spojováno, celá věc je připravena pro jednání kulturní komise, která se rozhodla mě oslovit a musí se k celé věci vyjádřit. Vše je z mé strany nachystáno a hotovo. Jedná se o již známé fotografie, které město používá mnoho let a je jejich vlastníkem. Některé fotografie však musely být z technických a obsahových důvodů přepracovány. Ohledně práce pro SPJ se nejedná pouze o fotografie, ale i o další prvky celé kampaně. Pracoval jsem ještě pro několik dalších politických subjektů. Pro profesionálního fotografa jsou volby pochopitelně velmi zajímavé. Fotil jsem i další politické subjekty na opačné straně politického spektra nikoli pouze v Jičíně. Nemám žádnou politickou preferenci, ani mě to nezajímá. Jde mi především o kvalitně odvedenou práci, ostatně jako každému profesionálovi. Musím ale říci, jak sám říkáte, že kampaň SPJ byla skutečně povedená a fungovala. Já žádný střet zájmů nevnímám, celé je to pouze fabulace. Jsem přece osoba samostatně výdělečně činná, bez politické příslušnosti a nevykonávám ani žádné funkce, takže jak se mohu do střetu zájmu dostat, to tedy nechápu. Nevidím jediný důvod, abych odstupoval. Jičín je malé město, a některé své zadavatele potkávám později po vyhotovení zakázky i v jiných souvislostech, což je přirozená věc a nelze se ji vyhnout. SPJ nebo pan Hamáček mě neoslovili a ani to nebyl jejich nápad mé fotografie do Porotního sálu použít. Mé jméno vzešlo z jednání odborníků a nikoli na politickou objednávku.

Martin Vosáhlo.Sice již dlouho spolupracujete s městem, ale nemyslíte si, že vám spojení se stranou, která v současné době vede v koalici Jičín, uškodilo?
Současná politická situace v Jičíně je komplikovaná a celou věc vnímám jako násilnou politizaci tématu. K celé problematice by se měli vyjádřit odborníci a nikoli politici. Obecně to pak celé věci škodí a je to na úkor její kvality. Spolupracuji s městem od roku 2009 a mé fotografie byly použity pro řadu účelů. Radnice si fotografie u mě zadala za vlády pana Puše, který je sám podepsán pod kupní smlouvou, a také slavnostně otevíral i výstavu v lodžii. Fotografie jsou použity v řadě tiskovin sloužících k propagaci města atd. Naleznete je také na chodbách městského úřadu (bývalého Arisu) a také jsou součástí reprezentativní publikace Valdštejnův Jičín. Existují i další práce jako valdštejnská video expozice atd. Všechny tyto realizace vznikaly za vlády Martina Puše a Jiřího Lišky a nikoli v době po posledních volbách. Otázku tedy otočím, neuškodí si dlouhodobě samotné město, když se bude záměrně celá věc politizovat a mě to přestane bavit? Za čas bude opět potřebovat něco nového vytvořit nebo vydat. Navíc třeba v případě Porotního sálu dostanu za práci, vizualizaci, poradenství ohledně adjustace, předtiskovou přípravu a interpolaci 20 tisíc korun. Dále město dostává plná práva na všechny nově vytvořené fotografie atd. Je to pro mě skutečně veliká „trafika", kterou si v žádném případě nemohu nechat ujít?

Vaše dílo je vystaveno i v lodžii, kam bylo umístěno v době, kdy starostoval Martin Puš. Tomu se teď zdá, že spojení vašeho jména s výzdobou, potažmo se Sdružením pro Jičín je, kulantně řečeno, nešťastné. Co vy na to?
Já si myslím, že pro Martina Puše je to nešťastné, protože hledá, jak by celou věc politizoval a poukazoval na spojení, které je nedůležité a vágní. Proč se pan Puš vyjadřuje pouze o mé jednorázové spolupráci s SPJ, ale nemluví také například o spojení jiných umělců a politických stran. Našli by se i další místní umělci nebo kreativci, kteří mají nějaké vztahy na politické strany. Většinou jsou tyto vztahy pouze na komerční bázi (jako v mém případě), ale i umělec může svou podporu nabídnout své oblíbené straně. I takoví se v Jičíně najdou. Není na tom nic špatného ani problematického.

A co na výtky, že nejste dostatečně erudovaný a výzdoby, alespoň podle opozice, by se měl ujmout někdo prestižnější?
Výtky ohledně prestiže a erudovanosti nechápu. Fotografie vznikly za vlády dnešní opozice, kdy v čele radnice stál pan Puš. Díky jeho podpoře celé dílo vlastně vzniklo, bylo vytvořeno pro město na zakázku a za účelem reprezentace a propagace místní unikátní krajinné kompozice. Jestliže pan Puš mé dílo vidí jako nedostatečné, tak proč ho tehdy financoval a pro město koupil? Nevím, jak si mám celou věc vysvětlit. Navíc má osoba je zcela kompetentní, aby takové dílo jako je výzdoba Porotního sálu realizovala. Měl bych v kostce představit svou osobu a profesní kompetence. Jsem absolventem Akademie múzických umění. Studoval jsem na Filmové a televizní fakultě (FAMU), na katedře fotografie. Studium jsem zakončil řádnou zkouškou a jsem magistrem umění (MgA.)

Vystavoval jsem například v Berlíně, Soulu nebo v Pekingu a samozřejmě též na mnoha místech v ČR. Mám tedy dostatečné vzdělání i zkušenosti s realizací fotografických výstav atd. Nerozumím, proč se tedy Martin Puš vyjadřuje o kvalitě mého díla a osoby, když nemá v tomto oboru žádné vzdělání a ani se mu profesionálně nevěnuje. Já se zase veřejně nevyjadřuji k otázkám ekonomie a podobně. Dále bych chtěl podotknout, že médium fotografie je pro výzdobu Porotního sálu zcela vhodné. Na rozdíl například od malby, nebude u diváka vytvářet natolik emotivní reakce, aby odvádělo jeho pozornost od hudební produkce nebo oficialit, kterým má Porotní sál především sloužit. Umělecká média technické povahy jsou obecně pro diváky emočně méně náročná a nevyžadují tolik pozornosti při sledování významu díla. Navíc v dnešní době, kdy nás obklopuje množství obrazů různého charakteru, běžný divák již ani nevnímá rozdíly mezi jednotlivými médii a technikou, kterou dílo vzniklo. Ať už je to malba, počítačová grafika nebo fotografie, u každého z nich trávíme nakonec stejné množství času – několik vteřin. Žijeme přece v jednadvacátem století…