Mnohé turisty i domácí zaujalo, někdo si naopak řekl, není to můj šálek kávy, ale v každém případě ozvláštnilo zdejší krajinu. Donutilo lidi zastavit se, porozhlédnout se, zamyslet se a zadívat se do dáli. Provokuje, a i to si sochaři přáli.

Autor projektu Josef Knap, student Akademie výtvarných umění, obor restaurování výtvarných děl sochařských si původně vyhlédl prostor poblíž prosečské kapličky, nakonec po dohodě s místním obecním úřadem se práce kameníků vyjímá u polní cesty z Úbislavic do Zboží.

Obec zde nechala vykácet nálety, upravila prostor pro instalaci díla a přislíbila, že o mimořádný dar bude pečovat. „Počítáme s tím, že po dohodě s autorem projektu upravíme okolí, vykácíme další nálety a vybudujeme tu i odpočinkovou lavičku," slibuje starosta obce Miloš Urban.

Jednotící prvek

Projektu Spolu se zúčastnilo šest studentů, u zrodu stál Josef Knap a Matěj Bílek. Právě oni zareagovali na výzvu a pokusili se získat grant, na který nakonec obdrželi čtyřicet tisíc korun.

„Jedná se o projekt na podporu tvořivosti, inovací a kreativity pražských vysokých škol s výtvarným zaměřením. Grantová výzva byla především o nových přístupech, proto jsme se snažili vymyslet jednotící prvek, vlastně společné dílo, což není vůbec jednoduché. Měli jsme za cíl vytvořit sochařskou práci, na které by se podílelo několik autorů zároveň. Sochařský plenér jsme směřovali do Hořic, kde je ideální zázemí," popisuje Josef Knap.

Autoři díla

Na společné práci se podíleli Irena a Anastázie z Ruska, Dominik Fiala, Marie Špačková, Matěj Bílek a Josef Knap. Půlroční projekt měl zakončení v hořickém lomu sv. Josefa, kde studenti opracovávali během deseti dnů ostroměřský pískovec. Matěj Bílek z Vysoké školy uměleckoprůmyslové Praha Pepu doplňuje:

„Vlastně všichni jsme tvořili společně a i tak se jmenuje naše dílo. Každý pracuje s kamenem nějak jinak a naším cílem bylo, aby tak každý vystihl svůj charakter, ale zároveň aby celek vypadal jako jeden rukopis, kdy se doplňujeme a řešíme naše přístupy. Moje dílo vystihuje jednak vrstvení kamene, ale také odebírání té hmoty. Takže v obdélníčku, který jsem v kameni vytvořil, je červená barva, která symbolizuje krev, jako že ten kámen strádá, pláče a bolí ho to."

Dílo symbolizuje a vyjadřuje spojení. Proto jsou v každém kameni otvory, kudy prochází lano jako spojující prvek. „Někde je však linka provazu přerušena, aby se zdůraznilo to, že ačkoliv držíme při sobě, tak to mnohdy někde může váznout ," míní Bílek. Z grantu byly uhrazeny také náklady na transport a instalace jednotlivých prvků společného díla.