„Pamatuji si, když malíř Procházka sedával na náměstí a maloval. Byl jsem ještě malý kluk," vzpomínal při pátečním slavnostním předání zrenovovaného díla Oldřich Havlíček.

Lví podíl na záchraně maleb má Jičínská beseda s Pavlem Kracíkem.

Na samotné zakrytí upozornil při opravách haly Petr Krupka. Také on nechyběl při pátečním aktu. „Jsem nadšený. Chtěl bych vyzdvihnout největší podíl Jičínské besedy, konkrétně Pavla Kracíka, který vzal záležitost za svou a dotáhl ji do zdárného konce, kdy opět obrazy krášlí halu našeho nádraží," konstatoval.

Pavel Kracík pak popsal nelehkou cestu, která vedla k úspěšnému završení. Nejdříve jednání s Českým drahami o renovaci maleb, s památkovým úřadem v Josefově o postupu renovace. Vyzdvihl práci Hany Bělinové, která se zřekla velké části honoráře za restaurování Procházkova díla. Poděkoval také Českým drahám. Ty zajistily lešení, městu Jičín, které vypomohlo 30 tisíci. Slavnost doplnila malá výstava Procházkových obrazů a hudební produkce.

„České dráhy vyhověly naší písemné žádosti a odstranily dřevěné předstěny, zakrývající tři nástěnné panoramatické malby Jindřicha Procházky. Tímto došlo nejen k zamezení vážné hrozby rychlé degradace maleb, ale současně byl vytvořen prostor pro obnovu uměleckého díla," popisuje Pavel Kracík. Pokračuje, že po následující rok ve spolupráci s Národním památkovým ústavem v Josefově hledali restaurátory a malíře, kteří by byli odborně způsobilí provést kompletní obnovu maleb, navíc za symbolickou cenu.

Mecenáška
Úkolu se ujala restaurátorka Hana Bělinová. Díky svému mecenášskému přístupu nákladné restaurátorské práce ve výši 150 tisíc korun zrealizovala za symbolickou pětinu reálné ceny.

V závěru Pavel Kracík informoval přítomné o soutěži, kterou se rozhodla Jičínská beseda vyhlásit. Fotografové by měli zachytit místa na obrazech ze stejných pozic, jak je maloval autor.

Více o soutěži a rozhovor s Hanou Bělinovou v úterním vydání Jičínského deníku.