Není snadné pojmenovat slavné operní domy a festivaly, v nichž sametově znějící soprán umělkyně ovládá publikum. Jmenuje se Barbara Frittoli, žije v rodném lombardském Miláně, s největšími úspěchy vystudovala konzervatoř Giuseppe Verdiho, bydlí několik minut od italského symbolu La Scaly a s úsměvem o sobě říká:

„Mám manžela, dceru a dva psy. Když skončím svou práci na jevišti, jsem úplně jiný člověk. Své role nechávám za dveřmi.“ Je to chytře vymyšleno pro novináře. Ovšem pravda je jiná. Tvrdě pracuje i za dveřmi svého soukromí, aby reprezentovala světovou pěveckou špici. Životopis umělkyně je mnohem bohatší, než mohu nabídnout.

Český debut Barbary Frittoli se uskutečnil v úterý 11. 11. v přeplněné Smetanově síni Obecního domu v Praze. Umělkyně důstojně vstoupila na koncertní pódium ve třpytivě zlaté okouzlující róbě, v plné záři světel a zpívala přímo do publika – v první polovině koncertu excelentní provedení Mozartových koncertních árií. Nejlepší výkon Frittoli podala jako mocně milující Fiordiligi ve scéně z Mozartovy opery Cosi fan tutte. Pěkně vyjadřuje temperament postavy, půvabná v hlasovém projevu. Neuvěřitelně lehce ovládá technické i pěvecké nástrahy, má krásné momenty, slepě a oddaně miluje Mozarta.

Určitě největší zážitek večera pro posluchače připravila Barbara Frittoli v modlitbě Des〜demony z Verdiho Othella. Krásný plný hlas, který naplňuje prosebnou, měkkou intonací, úžasně jisté výšky, jasná výslovnost a plynulé legato.

Verdi líčí Desdemonu jako naivního anděla, ale Frittoli říká: “Mám raději Desdemonu Shakespearovu, Verdiho hudbu sice miluji, ale když hraji jeho Desdemonu na jevišti, snažím se ztvárnit silnou komplikovanější postavu Shakespearovu.“ – „Parádní role Barbary Frittoli rozhodla, že umělkyni pozvu do Prahy,“ svěřuje se novinářům pořadatelka koncertu Alena Nachtigalová.

Okouzlující byla scéna z Verdiho Dona Carlose, ale árie Ritorna vincitor z opery Aida naznačila, že tato něžná etiopská otrokyně má sice překrásné expresivní momenty, ale také „bílé místo“. Ohromnou pěveckou zátěž role Aidy asi neudrží na bedrech svého hlasu. Dovedu si představit B. Frittoli v roli Aidy na jevišti Bavorské státní opery v Mnichově (poprvé ji tady zpívá v příštím roce), méně už v obrovské italské veronské aréně.

Umělkyni doprovázel Český národní symfonický orchestr, který řídil Heiko Mathias Förster.Vedl orchestr v bystrém a citlivém tempu, v orchestrálních mezihrách těleso nedosahovalo ideální kvality souhry a tónu. I přes tuto výtku posluchači odcházeli z koncertu italské pěvecké hvězdy doslova v andělském nadšení. Zdeněk Vokurka