Pěvkyně Christina Johnston připraví pro publikum neobvyklou „hlasovou" podívanou. Proč hovořit o mozartovských kreacích? Především proto, že všechen její ostatní repertoár, její Händel, Puccini, Offenbach, Strauss nebo Mascagni, je nemyslitelný bez jejího Mozarta. To jest bez toho naprosto lehkého vyrovnání všech hlasových poloh.

Se stejnou svěžestí a pro radost svých posluchačů bude ještě zpívat z Händlova dramatického oratoria Samson, z tragédie biblických rozměrů s úžasnou árii Dalily „Nechte jasné Seraphim" s brilantním doprovodem orchestru. Mezi nejslavnější melodie velkého tvůrce baroka G.F. Händla nesporně patří árie Almireny „Lascia ch´io pianga" (Dovol, ať pláču nad svým osudem) ze skladatelovy první londýnské opery Rinaldo. Určitě strhne obecenstvo svými krásnými sopránovými ozdobami. Umělkyně v závěru večera potěší písní Ave Maria veristického Pietra Mascagniho. Je to velká italská melodie plná dramatického efektu, převzatá z Intermezza jeho opery Sedlák kavalír.

Výjimečný host

Host letošních Foerstrových dnů Christina Johnston, křehká Angličanka svým charismatickým zjevem i chováním, s velkou hudebností s výjimečným hlasovým fondem, okouzlujícím spíš svou barvou než silou, z něhož nápadně zní něha a lyrické kouzlo, bude nesporně tváří slavnostního zahájení festivalu. Kultura jejího hlasu je zčásti vrozená, ale zároveň vypěstovaná k dokonalému ovládání v Guildhall School of Music and Drama v Londýně. Zásluhou Foerstrových dnů, máme možnost Christinu Johnston přímo poznat na koncertním pódiu v Libáni.

Kdo byl Josef Bohuslav Foerster
Josef Bohuslav Foerster (30. prosince 1859, Praha – 29. května 1951, Nový Vestec) byl významný český hudební skladatel, pedagog, spisovatel a hudební kritik. Otec, ačkoliv si z praktických důvodů nepřál, aby se jeho děti věnovaly hudbě „z povolání", si velmi zakládal na jejich hudebním vzdělání. Osenický děd Foerster učil svého vnuka na violoncello. Svoji dráhu začínal jako varhaník, byl ředitel kůru u Panny Marie Sněžné v Praze, působil v Hamburku a ve Vídni. V letech 1922 – 31 působil jako profesor skladby na mistrovské škole pražské konzervatoře, v letech 1922 – 36 jako lektor hudby na Univerzitě Karlově v Praze. Od roku 1931 do roku 1939 prezident České akademie věd a umění. Navázal na romantické tradice, jeho sbory tvoří základ českého sborového repertoáru. V osenické škole najdete jeho památník.

Příštím řádkům ještě prospěje pár slov o orchestru Virtuosi di Praga.Je špičkovým souborem,neodmyslitelnou součástí dramaturgie českých i světových festivalů, cestuje po celé Evropě, USA, Japonsku i v Austrálii, spolupracuje s řadou světových veličin jako Plácido Domingo, José Cura, Barbara Hendricks, Igor Oistrach nebo Pavel Kogan.

Co se způsobu tvůrčí práce orchestru týče, současné vysoké úrovně dosahuje pod uměleckým vedením Oldřicha Vlčka, dirigenta a houslového virtuosa. Uslyšíme ho i jako sólistu ve skladbě Harmonie Romana z tvůrčí dílny P.J.Vejvanovského, jednoho z nejplodnějších skladatelů a představitelů českého hudebního baroka.

Bezpochyby to bude, řekl bych, velmi umělecky hodnotné zahájení 14. ročníku hudebního festivalu Foerstrovy dny v Libáni.K předprodeji nebo rezervaci vstupenek využijte telefonní číslo 493 598 193. Více na www.foerstrovydny.cz.   Zdeněk Vokurka