„Při pantografové zkoušce došlo k výpadkům napětí, na jejichž odstranění zhotovitel stavby pracuje. Provoz při novém grafikonu nebude ohrožen,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. „Zkoušky budou pokračovat ihned po nezbytných úpravách, přesný termín zatím nebyl stanoven,“ dodal Gavenda.

Ilustrační foto. Nádraží Ostrava Svinov, snímek z 9. července 2017.
Opilý strojvedoucí projel zastávku. České dráhy ho vyhodily

K výpadku napětí došlo několikrát. Zakázku za 3,8 miliardy korun získalo sdružení firem Subterra, OHLA ŽS, Eurovia a EŽ Praha.

Správa železnic původně plánovala, že trať bude elektrizována na střídavou napájecí soustavu. Nakonec ale zvolila stejnosměrnou. Napájecí stanici umístila blízko olomouckého nádraží, slouží i jako pojistka pro provoz na koridoru.

VIDEO: Nezdařená TBZ Olomouc - Uničov (16. 11. 2022)

Zdroj: Youtube

Na nové trati dosud jezdí motorové vlaky, od změny jízdního řádu dojde k výraznému zrychlení a nasazení elektrických vlaků.

Provoz na celé trati Olomouc – Šumperk bude od začátku řízený dálkově z regionálního dispečerského pracoviště v Olomouci. ETCS v úseku Olomouc – Uničov je od 30. června již ve zkušebním provozu, později má být zaveden výhradní provoz pod ETCS na celé trati.

Výrazné zkrácení jízdních dob 

Mezi Olomoucí a Uničovem se díky modernizaci maximální rychlost zvýší z původních 90 km/h na 160 km/h. Mezi Uničovem a Šumperkem bude maximální rychlost 100 km/h, před rekonstrukcí trati bylo maximum 65 km/h.

Elektrická vlaková jednotka řady 680 Pendolino na trati u České Třebové.
Tratě v Česku se chystají na rychlost 200 km/h. První trasa povede na jih Čech

Výraznější zkrácení jízdních dob nicméně přijde až s první změnou jízdního řádu v červnu. Některé spěšné vlaky zvládnou cestu z Olomouce do Šumperka za 50 minut, což je o 20 minut kratší doba než před zahájením modernizace.

Trasu Olomouc – Uničov by měl spěšný vlak urazit za 20 minut, v roce 2018 to bylo 30 minut. Návrh nového jízdního řádu je na stránkách SŽ.

Trať z Olomouce do Uničova je první regionální tratí, kde se Správa železnic rozhodla zvýšit rychlost na 160 km/h. Vlakům zde nahrává hustota osídlení a nízká kapacita silnic, už před rekonstrukcí trať patřila k nejvíce vytíženým regionálním tratím.