V současné době má za sebou stavba první rok, z čehož většinu tvořily přípravné práce. Loni se pracovalo na vytýčení celé trasy, odstranění lesní i mimolesní zeleně, dělal se archeologický, pyrotechnický či hydrogeologický průzkum, instalovaly se zábrany pro obojživelníky a uskutečnila se řada dalších prací při přípravě celého stavebního území.
U křižovatky Lety vznikla výrobna důležitého materiálu pro stavbu. Tento prostor je strategicky umístěn zhruba v polovině trasy, což napomůže zmírnit zátěž komunikací od nákladních vozidel.
V letošním roce se chystají například rozsáhlé trhací práce u obce Milín, budou se zakládat mostní konstrukce a proběhne výstavba nových místních komunikací, na které bude převedena doprava ze stávající D4. Dokončují se rovněž přeložky inženýrských sítí a některé archeologické průzkumy.
Zhodnocení aktuálního stavu
Stavba dálnice D4 Via Salis je prvním českým PPP projektem v oblasti infrastruktury, což znamená, že investorem je soukromý subjekt. Aktuální stav přijeli v úterý zhodnotit ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel VINCI Consessions Nicolas Notebaert. Zastavili se spolu se zástupci druhého koncesionáře (Meridiam) a zástupci zhotovitele (EUROVIA CS) na třetím z pěti nově budovaných úseků dálnice D4 nedaleko Chraštiček na Příbramsku.
Uplynulých 12 měsíců proběhlo podle informací, které na místě zazněly, úspěšně.
„Jsem rád, že projekt postupuje podle plánu. I když sektor stavebnictví teď zažívá obtížné časy, jsem přesvědčen, že budeme úspěšně pokračovat i nadále,“ uvedl generální ředitel Via Salis a Managing Director VINCI Highways ve střední Evropě Christian Biegert.
Projekt PPP (Public Private Partnership) D4 řídí sdružení Via Salis francouzských firem VINCI Concessions, VINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje dostavbu zcela nových 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy hotova v prosinci 2024 a dalších 24 let bude konsorcium dálnici provozovat. Zhotovitelem stavby je na základě smlouvy s Via Salis společnost DIVia stavební, člen skupiny EUROVIA CS.