Zvěsti o kolabující letecké dopravě jsme sbírali už v průběhu června. Letní dovolenou ve dvou jsme ale plánovali dlouhodobě. Pro pobyt na Madeiře jsme měli zajištěné letenky, ubytování i pronájem auta na ostrově. Proč se tedy strachovat předem, když jsme neplánovali let s žádnou nízkonákladovkou, ale oba navazující lety měla v rukách vlajková letecká společnost Portugalska TAP Air Portugal?

Zpožděný byl už let z Prahy, přesto jsme navazující letadlo v Lisabonu stihli. Všichni cestující ale museli jeho palubu zhruba po půl hodině opustit, let byl zrušený. Bez vysvětlení. Vystáli jsme si frontu na vouchery na občerstvení a podle instrukcí se měli za dvě hodiny dostavit k příslušné bráně. Tedy zhruba ve 21 hodin.

Tam ovšem přišlo překvapení, které bylo jen prvním z řady dalších. V domluveném místě odbavovali letištní pracovníci pasažéry letadla do francouzského Marseille. Aby cestující ze zrušeného letu nepřekáželi, přesměroval nás personál do vedlejší brány. "Brzy se dostaví někdo z kolegů," tvrdili letištní pracovníci.

Nedostavil. Rodiny s malými dětmi, staří lidé a další cestující tam stáli více než hodinu, aniž by se jim kdokoli věnoval. Někteří přešli do informací v přízemí, kde stáli jinou skoro dvouhodinovou frontu.

Průběžně všem na mobily chodily textovky s informací o náhradním letu. Ten náš se měl uskutečnit druhý den v 7 hodin, přičemž cílovou stanicí nebyla Madeira, ale letiště v pevninské části Portugalska v Portu. Následný let do Funchalu byl plánovaný až ve 20 hodin. „Já mám na Madeiru odletět dokonce až za dva dny,“ podivovala se Britka ze stejného letu. Z davu se tak ozývaly nespokojené hlasy. Nejhlasitější byl starší Portugalec, který zástupcům aerolinek spílal zpěvným tenorem.

Jen krčení ramen

Cestující prakticky obklíčili personál v bráně, který vypravil let do Marseille, a dožadovali se svých práv. Po naléhání letiště vyčlenilo dva pracovníky, kteří tiskli nové letenky a rozdávali další vouchery na občerstvení. Všichni se ptali na zajištění noclehu v hotelu a dopravu do něj, jelikož jsou aerolinky podle evropské legislativy povinné se o cestující postarat. Odpovědí ale bylo jen krčení ramen. „Zkuste si něco najít sami,“ znělo doporučení personálu.

V ten moment se blížila jedna hodina po půlnoci. Mnozí cestující nedokázali zadržet slzy. Byli mezi nimi lidé na svatební cestě, senioři i mladík s onkologickým onemocněním, který měl problém dostat se ke svému kufru s životně důležitými léky.

Tak se stalo, že se uprostřed noci hrnuli z letiště lidé, aby se pokusili najít si v nočním Lisabonu nocleh. To šlo ale těžko. Jak později vyšlo najevo, ve stejný den bylo zrušeno více než šedesát letů. Údajně z technických důvodů. Hotely byly narvané a u stanoviště taxíků před letištěm stála více než sto metrů dlouhá fronta.

Abychom stihli ranní let, nezbylo nám, než si ustlat přímo v letištní hale. Konkrétně na podlaze ochozu před uzamčenými salonky pro cestující v byznys třídě. Aerolinky místnost s gauči nezpřístupnily ani v této mimořádné situaci. Na zemi tak leželi lidé každého věku. Pod sebou bundy, boty zuté, přes oči trička, aby je nerušilo světlo v hale. Ráno se všichni potkali při hygieně na toaletách. Čekal je nejméně další perný den v cizím městě.

Náš přelet do Porta a Funchalu nakonec vyšel, i když to znamenalo, že jsme přistávali v noci a museli si komplikovaně zajišťovat dopravu do prázdninového domu. Cesta zpět pak po týdnu proběhla bez potíží.

Nárok na kompenzaci

Na práva cestujících v letištní dopravě pamatuje nařízení Evropského parlamentu a Rady EU. Letecká společnost má povinnost postarat se o cestující v případě zrušeného i zpožděného letu. Míra pomoci je odstupňovaná. Například pokud se let zpozdí o více než tři hodiny na cestě delší než 3500 kilometrů, má cestující nárok na kompenzaci 400 euro na osobu. V případě, že je let zrušený, odškodnění může dosahovat až 600 eur. Podmínkou je, že začal na území Evropské unie nebo byl obsluhovaný aerolinkami se sídlem v EU.

Cestující, který požaduje kompenzaci, by měl nejdříve kontaktovat leteckého dopravce. Jestliže neposkytne do dvou měsíců odpověď, je možné obrátit se na Úřad pro civilní letectví a vyplnit standardizovaný formulář, aby mohl stížnost řešit národní dozorový orgán.

Se získáním oprávněných kompenzací od aerolinek pomáhají také právní společnosti specializované na práva cestujících v letecké dopravě. Berou si ale podíl ze získaného odškodnění.

Jak na kompenzace?
Pokud vám aerolinka do dvou měsíců na žádost o kompenzaci neodpoví, nebo je její odpověď neuspokojivá, lze se obrátit na Úřad pro civilní letectví.
Podrobné informace je možné nalézt ZDE