NEPŘEHLÉDNĚTE: Elektronický systém pro přihlášky na střední školy, který se měl ve čtvrtek po půlnoci poprvé otevřít uchazečům, kvůli problémům s nahráváním příloh nefunguje. Spuštěný bude později, více zde.

Data organizace Cermat z posledních pěti let ukazují, že nejlepších výsledků dosahovali v přijímacích testech na střední školy žáci devátých tříd z Prahy a Brna a jejich okolí. Velmi dobře si vedou i žáci ze Zlínska, Třebíče, Blanska nebo Českých Budějovic. Obecně přitom platí, že průměrné výsledky žáků v češtině jsou lepší než v matematice. Celorepublikový průměr pro češtinu je 55,3 procenta, u matematiky je to o zhruba 14 procentních bodů méně. Procenta ukazují, kolik měli žáci získaných bodů z celého testu.

Nejslabší průměrné výsledky mají žáci ve strukturálně postižených regionech na severu a západě Čech, a také na Jesenicku, Bruntálsku nebo Karvinsku. Jak uvádí programový ředitel společnosti EDUin Miroslav Hřebecký, tyto oblasti vykazují dlouhodobě podprůměrné výsledky vzdělávání i podle dat České školní inspekce. „Je to způsobeno především vysokou koncentrací obyvatel s nízkou vzdělaností, která souvisí i s minimálními výdělky a vysokou nezaměstnaností,“ řekl Hřebecký.

Přijímačky na střední školy se razantně změní. Žáci například dostanou možnost podat více přihlášek:

Podle něj rodinné prostředí budoucnost dětí velmi ovlivní.  „O českém vzdělávacím systému je známo, že nedokáže socioekonomické zázemí dítěte z jeho rodiny příliš odfiltrovat a stávající systém jednotných přijímacích zkoušek rovněž nahrává tomu, že to, jaká je rodina, se propisuje zvýšeně i do toho, jaké děti se dostávají na jaké školy,“ poznamenal.

Také mezi školami s nejvyšší průměrnou úspěšností dominují ty z hlavního města. Mezi desítku nejúspěšnějších škol v češtině se dostaly ale i školy z Pardubic, Hradce nad Moravicí nebo Brna. Mezi top 10 školami v matematice jsou mimopražské jen dvě - brněnská a pardubická.

Rozdíly mezi jednotlivými školami napříč republikou jsou obrovské. Zatímco žáci ze Základní školy německo-českého porozumění Thomase Manna v Praze 8 mají průměrnou úspěšnost v češtině rovných 78 procent, školy s nejnižší úspěšností v republice nedosahují ani 25 procent. Podobně je tomu v matematice, kdy žáci Montessori základní školy Archa v Praze 4 uspěli na více než 67 procent a žáci škol z opačného konce žebříčku nezískali průměrně ani 15 procent.

Deník přichystal přehled o přijímacích zkouškách na střední školy pro rok 2024:

Přesné důvody toho, proč jsou některé školy úspěšné a jiné nikoliv, nejsou zřejmé. „Je třeba analyzovat data a identifikovat přístup těch úspěšných škol, abychom ho mohli později implementovat i ve školách, které teď tak dobré výsledky nemají,“ řekl ředitel společnosti prijimacky.ai Pavel Osvald.

Otestujte své znalosti v aplikaci Aimos

Přijímačky s Deníkem: V aplikaci Aimos si každý může otestovat své znalosti a na základě výsledků se pak zaměřit na to, v čem má nedostatky. Aplikace také umožňuje vyhledat konkrétní základní školu a tu propojit s preferovanými středními školami. Po vyplnění vstupního testu bude uživateli vytvořen individuální vzdělávací plán, který bude přizpůsoben na doplnění znalostí potřebných k úspěšnému přijetí na vybranou střední školu. Aplikace je dostupná na adrese www.aimos.cz.