Zvýší se rychlost a plynulost cestování

ANO Omezení rychlosti na 130 kilometrů za hodinu na dálnicích je jen zakořeněný zvyk. Nevyplývá ze skutečných potřeb jako padesátka v obci či devadesátka na silnicích. Není důvod bránit na přehledných úsecích dálnic osobním automobilům, aby přidaly a mohly bezpečněji předjíždět. Každá ušetřená minuta je navíc dobrá.

NE Zvýšení rychlosti o deset kilometrů za hodinu šetří čas naprosto nepatrně, na sto kilometrů asi tři minuty. Rychle jedoucí auta musí často zpomalovat za kamióny, které dokážou předjíždět jiné náklaďáky celou věčnost. Tím se teoreticky ušetřený čas vlastně zcela rozplyne. A to nemluvíme o neustálých opravách a uzavírkách na dálnicích.

Řidič předjel na D6 ve vysoké rychlosti policejní vůz
Policie stíhala řidiče, který jel neuvěřitelných 217 km/h. Podívejte se na video

Bezpečnost nebude ohrožena

ANO Podle návrhu zákona nemá být rychlostní limit zvýšen všude, nýbrž pouze na nových a přehledných úsecích. Každý řidič ví, že takové úseky umožňují bezpečně sešlápnout plyn skoro k podlaze. Mnozí si to mohli vyzkoušet v Německu, kde není rychlostní limit. Při tom v Německu zemře na silnicích relativně méně lidí než v Česku.

NE Stočtyřicítka je bezpečná pouze teoreticky, v případě, že je provoz velmi malý. Po dálnicích se osmdesátkou či devadesátkou pohybují kamiony a vzájemně se předjíždějí. I řada osobáků jezdí z úsporných důvodů pomaleji. Brzdná dráha automobilu, který musí dobrzdit za kamionem, který vjel do levého pruhu, je o dvacet metrů delší. Pravděpodobnost nehody se zvyšuje.

Předjíždění kamionů na dálnici.
Mají se zakázat kamiony v levém pruhu? Otázka vyvolala bouřlivé reakce

Je to krůček správným směrem

ANO Stotřicítka je v dnešní době silných a bezpečných automobilů přežitek. Neomezená rychlost funguje dobře v Německu. Stočtyřicítka je povolena v Polsku a Bulharsku, testuje ji i Rakousko. Budoucnost silniční dopravy je ve zvyšování rychlosti. Asistenční systémy brzy zaručí téměř absolutní bezpečnost. Automobily mohou konečně využít sílu motorů.

NE Drtivá většina evropských států je s limitem spokojena a nehodlá ho zvyšovat. Někde se jezdí ještě pomaleji a nikoho to netrápí. Na prvním místě je bezpečnost a pohoda cestování. Řidiči si díky navigacím mohou přesně spočíst, kdy dojedou do cíle. Nemají proč šetřit jednotlivé minuty. Jak říká klasik: „Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest“.

Dálnice v ČR - Ilustrační foto.
Konec jízdy v protisměru. Na nejrizikovějších úsecích dálnic se objeví značky

Řidiči si to přejí, nikomu to neublíží

ANO Podle anket je většina řidičů pro zvýšení rychlosti. Podporovali i nedávný pokus nastavit limit až na stopadesátce, který těsně neprošel. Určitě stojí za to sto čtyřicítku několik let testovat a zjistit, zda se přece jen nezvýší nehodovost, i když je to nepravděpodobné. Nikdo tím nebude omezen ani jinak poškozen.

NE Rychlostní hranice nemají jen bezpečnostní, ale i ekologické důvody. Čím větší rychlost, tím více paliva se spálí, tím více zplodin unikne do povětří. I když jsou pravidla pro emise čím dál přísnější, tato úměra stále platí. Kvůli pochybné radosti části řidičů budeme více znečišťovat životní prostředí. Rychlejší auta jsou navíc i hlučnější.

Ilustrační foto
Policie podezřívá šéfy ÚOHS a Kapsche z korupce. Zasahovala i u Faltýnka