Jestliže Škoda 1000 MB s koncepcí vše vzadu byla po technické stránce ještě na úrovni západoevropských vozů té doby, její následovníci Škoda 100 a Škody 105/120 už byly zoufale zastaralé. Přitom ve Škodě už v na konci šedesátých let připravovali automobil, který by dokázal konkurovat třeba i BMW.

Na dochovanou Škodu 720 se můžete podívat do naší podrobné fotogalerie.

Příběh Škody 720, která měla být k dispozici ve třech karosářských verzích, je ovšem dokladem zmatků v tehdejším Československu. Původně, v roce 1967, se počítalo s novou koncepcí výroby osobních aut v zemi. Měly být připraveny dva zcela nové typy. Kromě menšího s pracovním označením Škoda 740 (tomu se budu věnovat v některém z příštích článků) měly vznikat sedany, kombi a kupé typové řady 720.

Šlo o model s klasickou koncepcí pohonu. Tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Dokonce se pro tento automobil vyvinul zbrusu nový čtyřdobý zážehový kapalinou chlazený čtyřválec. Byl umístěný podélně nad přední nápravou.

Prototyp je součástí aktuální výstavy o designu ve Škoda Auto Muzeu. Tu představuje následující video:

Zdroj: Youtube

Připravovaly se verze s kubaturou 1250 a 1500 cm3, přičemž ten větší disponoval výkonem 85 koňských sil. Byl schopný vůz rozjet na 150 kilometrů v hodině a docílit zrychlení z nuly na 100 kilometrů v hodině během 17 sekund. Manuální převodovka měla čtyři rychlostní stupně.

Přední náprava byla typu Mc Pherson se spodními příčnými rameny a teleskopickými vzpěrami a odpružená vinutými pružinami. Zadní náprava pak měla vlečná ramena a odpružení opět vinutými pružinami.

Vůz před renovací
Prototyp Tatry 201 nalezen. Celá desetiletí se skrývá v garáži slavného skokana

Poměrně reprezentativní auto

Sedan měřil na délku 4373 milimetrů, byl tedy o citelných 20 centimetrů delší než Škoda 1000 MB. Kombi mělo být ještě delší. Právě prototyp sedanu jsem měl možnost prozkoumat v budově Muzea Škody Auto v Mladé Boleslavi. Dodnes působí atraktivně díky vyváženým liniím a poměrně prostému designovému řešení přídě a zádě.

Jde o skutečně špičkovou ukázku automobilového karosářství. Však za ním také stojí Ital Giorgetto Giugiaro, který byl na sklonku minulého tisíciletí vyhlášen Designérem století.

Ten se k práci na tomto voze dostal poté, co Škodováci sami usoudili, že jejich dřívější pokusy o vhodnou karosérii nejstou úplně nejlepší. Škoda 720 prý byla vůbec jeho prvním počinem v roli šéfa nového studia Ital Design. Nakonec ale nerealizovaným.

Několik exemplářů tahačů Xena přijelo na oslavy 70 let Liazu
Xena vznikala před čtvrtstoletím. Unikátní tahač Liazu nakonec neuspěl

Po pěti letech snah o prosazení tohoto vozu, kdy prý už byly hotové nejrůznější výrobní přípravky, prakticky dokončené jízdní zkoušky a další potřebné náležitosti, komunisté ve vedení státu rozhodli, že takový vůz se vyrábět nebude. A to ani v Kvasinách, Vrchlabí a Mladé Boleslavi (což byly původní lokality pro jednotlivé karosářské verze) ale ani v nově budované automobilce v Bratislavě. Přitom ještě v roce 1971 se se zahájením produkce na Slovensku někdy kolem roku 1973 počítalo. Cena měla být 30 000 za méně výkonné provedení, "patnáctistovka" by byla za pětisícový příplatek.

"Dlouho se tradovalo, že výrobu tohoto vozu zakázali ze Sovětského svazu, aby nekonkuroval na západních trzích Ladám. Faktem ale je, že odtud žádný tlak nepřišel," říká Michal Velebný ze Škoda Auto Muzea. "Za krachem projektu stála pouze rivalita určitých zájmových skupin ve vedení státu a samozřejmě také nedostatek peněz," uzavírá.