Kolik prostoru na bydlení potřebuje mladý člověk pro život ve městě? Život bez závazků, s velkým počtem koníčků a zájmů? Pravděpodobně málo. Možná ještě méně než málo. Dokonce ho může sdílet s někým druhým v rámci krátkodobých pronájmů.

Podobné úvahy vedly majitele bytu v pražských Vršovicích k nápadu proměnit ho ve dvě garsonky. Dvoupokojový byt s podélnou dispozicí a okny na obou stranách se sice nachází v činžovním domě z přelomu devatenáctého a dvacátého století, rozlehlý prostor ale nenabízel. Šlo přibližně o čtyřicet metrů čtverečních.

close Schodiště do spacího koutu vede po stěně a jeho spodní část vyplňují skříně a přihrádky. info Zdroj: se souhlasem Michaely Kociánové zoom_in Schodiště do spacího koutu vede po stěně a jeho spodní část vyplňují skříně a přihrádky

Architekti Jakub Heidler a Tereza Komárková ze Studia Reaktor, které investoři oslovili, se rozhodli rozdělit už tak vcelku malý byt na dvě skoro identické garsonky. Nelehkého zadání se zhostili se ctí - podařilo se jim vytvořit plnohodnotný obytný prostor na pouhých dvaceti metrech čtverečních. Garsonky jsou sice malé, ale nepůsobí stísněně.

Modrák a žluťák

V místě původního zádveří vznikla malá hala spojující oba byty. Dispozičně širší byt si pro svou barevnost vysloužil od architektů přezdívku „modrák“. Je vyladěný do tmavých odstínů, dominující modrou na stěnách doplňují černé doplňky a kouřové sklo. Noblesní bydlení se špetkou extravagance, kterou byste s minimalistickým návrhem nespojovali, možná není pro každého, ale rozhodně je působivé.


Nahrává se anketa ...

Úplně jinou atmosféru má druhá garsonka. „Žluťák“ je celkově světlejší, hraje si se světlými odstíny – béžovou, zelenou a šedou v kombinaci s průsvitným prosklením. Barevnost obou garsonek se odvíjí od textury původních omítek. V polovině dispozice zůstala zachována stará výmalba. Drobné praskliny dodávají stěnám opravdovost, dokreslují prostor jako umělecké dílo.

„Na malbách přibyly jen lineární značky od elektrikáře pro osazení vypínačů, poznámky dělníků a takzvaná vágrys, vodorovná linie ve výšce jednoho metru, usnadňující přesné osazení všech vrstev rekonstrukce,“ doplňuje Jakub Heidler.

Svary, škrábance a viditelné tahy štětcem jsou v celém obytném prostoru vítány. Stará, nahrubo oškrábaná omítka se podobá abstraktní malbě a kontrastuje s novými prvky a materiály, které jsou v garsonkách využity. Tak výrazný prvek bude mít vždycky své příznivce i odpůrce. Pro někoho je zůstane rušivým prvkem, pro jiného bude naopak kontrastem, díky němuž celý obytný prostor ožívá.

Vestavěné spací patro

Minibyty mají velmi podobné dispozice, hlavním rozdílem je poloha koupelny. Jedna zůstala na svém původním místě, druhá byla nově vybudována v širší, modré garsonce. Přesnějším vyjádřením je však slovo přidána. Architekti promyšleně využili skleněné příčky mezi kuchyní a koupelnou. Propouští denní světlo do hloubky podlouhlého obytného prostoru.

Spací kout byl vyštukován bez výmalby, hlazení omítky od řemeslníků se propisuje skrze průsvitný matný lak.

Matné sklo koupelnu prosvětluje, zároveň zachovává soukromí. Koupelnový nábytek barevně navazuje na kuchyňskou linku, vzniká tak optický klam zrcadlení dřezu, baterie a skříněk. „Jde o pomyslné rozdvojení, odkazující se na rozdělení celku,“ vysvětlují svůj záměr autoři projektu.

close Částečně zůstala zachována stará výmalba. Nahrubo oškrábaná omítka vypadá jako abstraktní malba. info Zdroj: se souhlasem Michaely Kociánové zoom_in Částečně zůstala zachována stará výmalba. Nahrubo oškrábaná omítka vypadá jako abstraktní malba

Aby bylo možné na tak malé ploše vytvořit spací prostor, který nebude nutit nocležníky ke každodennímu částečnému stěhování nábytku obývacího pokoje, jak bývá u garsonek běžné, rozhodli se architekti vybudovat nad kuchyní a koupelnou vestavěné spací patro. Tvoří ho ocelová konstrukce, která zvětšuje využitelnou obytnou plochu. Doplňuje ji zábradlí vypletené nerezovými lanky, které svým dekorem odkazuje na secesní zábradlí z exteriéru domu.

Spací kout byl vyštukován bez výmalby, hlazení omítky od řemeslníků se propisuje skrze průsvitný matný lak. Pohodlné schodiště do spacího koutu vede po stěně, jeho spodní část vyplňují skříně a přihrádky, aby ani kousek prostoru nepřišel nazmar. Obě garsonky zdobí původní štukatury, špaletová okna, dubové parkety či očištěné kazetové dveře rozříznuté nad třetím pantem, aby se vešly pod spací patro. Hlavní osvětlení zajišťuje svislý svazek zářivek připomínající lucernu.

Studio Reaktor
Jakub Heidler a Tereza Komárková, autoři projektu proměny vršovického bytu, jsou členy architektonického studio Reaktor, který sídlí v pražských Holešovicích. Spolu se svými kolegy vytvářejí návrhy nových kanceláří, bytů i bytových nebo rodinných domů.

„Vždy je pro nás klíčové vytvářet unikátní projekty dobré pro život i práci, v nichž proudí ta správná energie,“ prohlašují.

Zaslouženou pozornost a ocenění v rámci soutěže Art of Space získaly kanceláře pro českou technologickou společnost Livesport, navržené jako futuristický mechanismus, prostor urychlující myšlenky, nebo Přístav, coworkingové centrum kreativních řemesel či naučná stezka okolo rybníku Olšina. Reaktor má za sebou i úspěšné proměny minibytů. Na projektu Vršovická dvojčata spolupracovali Stanislav Heidler a Blanka Heidlerová.

Facebook Deník Styl je tu pro každého.