„Zrovna včera jsem se vracela z hor a málem srazila muže, kterého jsem zaregistrovala na poslední chvíli. Nebyl nijak osvětlen, ještě že uskočil do příkopu," líčí nám rozechvěle paní Petra, která je novince, aby chodci byli na komunikacích označeni reflexními prvky, rozhodně nakloněna.

Povinnost 
pro chodce

Reflexní prvek nebo vesta, to je od dnešního dne už povinná výbava chodců, kteří se za snížené viditelnosti (tedy nejen v noci, ale i za šera, mlhy apod.) pohybují po krajnici nebo okraji vozovky v místě, kde není veřejné osvětlení. Nedodržení této povinnosti může pěšáky vyjít až na 2500 korun.

Především jde však o to, jak lidi na komunikacích ochránit před automobily a motorkami. Nárůst vážných a smrtelných nehod, způsobených tím, že lidé nebyli na silnici dostatečně viditelní, je alarmující. Chodci by si pak měli uvědomit, že zářící pásek jim může zachránit život.

„Očekáváme, že s novelou zákona 361/2000 Sb., o silničním provozu by nám měl poklesnout počet nehod, zaviněných právě špatnou viditelností lidí na komunikacích. Zejména od podzimu loňského roku jsme měli značné množství sražených chodců i cyklistů právě mimo obce. Věříme, že v nehodovosti bude mít toto opatření pozitivní význam. Je to velký zásah do svobody chodců, kterým budou hrozit sankce. Nejdříve domluva, pak pokuta do dvou tisíc korun," uvedl k novince šéf dopravní policie v Jičíně Petr Dejmek.

Zpočátku bude policie reflexní pásky rozdávat, aby chodci novou povinnost pro příště neporušovali a dbali na svou bezpečnost.
Cílem je především prevence vážných a smrtelných nehod, způsobených tím, že chodec nebyl na silnici dostatečně viditelný.
Z hlediska vlastní bezpečnosti je však samozřejmě dobré využít reflexních prvků všude tam, kde hrozí, že řidič nemá možnost chodce bezpečně rozeznat.

Statistika

Mezi roky 2012 – 2015 zemřelo na silnicích 523 chodců, z toho 303 v noci. Jenom v minulém roce to bylo 72 lidí, kteří nebyli v noci vidět. Vhodný reflexní prvek tak může zachránit nemalý počet životů. Vidět a být viděn je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Na to upozorňuje i nejaktuálnější kampaň BESIPu s názvem „Vidíme se?" 

Řidič, který v noci potká chodce v černém oblečení, má zhruba 18 metrů na adekvátní reakci. Při rychlosti kolem 70 km/h má tak pouhou necelou vteřinu na provedení příslušného manévru a odvrácení srážky. Za takových podmínek záleží z velké části na náhodě, zda k tragédii nedojde.

Pokud je ale chodec vybaven reflexním prvkem, zvyšuje se vzdálenost, na kterou je řidič schopen rozeznat chodce (reflexní předmět) až na dvě stě metrů. Tato vzdálenost mu již poskytuje při zmíněných 70 km/h dostatek prostoru na to, aby se chodci bezpečně vyhnul.

Vestu nebo pásek?

Vesta není povinností. Stačí kvalitní doplněk z retroreflexního materiálu výrazné barvy (např. žlutá, světle zelená, oranžová atd.), který je viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu. Jako ideální se tak nabízí například reflexní pásek, umístěný na noze nebo ruce (ideálně na obou končetinách) směrem do vozovky. Pásek můžete nosit pohodlně u sebe v kapse nebo tašce, kde vám nezabere příliš místa a použít ho až v případě potřeby. Dostatečný je například i reflexní prvek, který je součástí oblečení, batohu či tašky, pokud je dostatečně viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu.

Kde si reflexní doplňky pořídit

Reflexní doplňky seženete například v papírnictvích, prodejnách se sportovními potřebami, supermarketu, v prodejnách domácího zboží, v trafice, na poště nebo na čerpací stanici. Cena jednoduchých reflexních prvků se pohybuje zhruba kolem 30 Kč.

V Jičíně jsme ve dvou obchodech sportovních potřeb a oblečení na Husově ulici neuspěli, prodej bezpečnostních prvků tu ale například zvažuje lékárna Trio, úspěšní jsme byli až v papírnictví.

V případě porušení povinnosti chodcům hrozí pokuta v rozmezí od nuly do 2000 Kč blokově, od 1500 do 2500 Kč ve správním řízení. Místo udělování sankcí však policejní hlídky budou lidem spíše domlouvat a rozdávat jim reflexní pásky a tašky, aby příště zákon neporušovali a pohybovali se na silnici bezpečněji.    (s využitím internetu)

O dnešního dne musí chodci mimo obec používat bezpečnostní prvky. Přispějte to podle vás k jejich větší bezpečnosti?

Aleš Hlawatschke, starosta Konecchlumí
Chodec, pohybující se po komunikaci, by měl být zvýrazněný reflexními prvky v každém případě a je celkem putna, je-li to v obci, mimo obec a už vůbec by nemělo být rozlišováno, zda se jedná o vesničku malou či velkou. Jsem totiž skálopevně přesvědčený, že kontakt s automobilem je pro chodce bolestivý stejně ve všech obcích bez rozdílu. Pravda je i ta, že chodci bez reflexních prvků si předplácí cestu do pekla a i zde je úplně putna, zda tak jednoduchou nezodpovědnost konají v obci malé či velké.

Bohdan Čančík, správce Sboru Jednoty bratrské v Nové Pace
Sám jsem jako řidič zažil několik nebezpečných chvil, kdy chodec (někdy i cyklista) nebyl vůbec vidět. Naštěstí to dopadlo vždy dobře. Riziko nastává tam, kde není chodník a veřejné osvětlení, a chodec jde po kraji silnice. Zákon nemůže vyřešit všechno, spíš je potřeba o věcech mluvit, vychovávat, měnit myšlení lidí, aby si uvědomovali odpovědnost a nebezpečí. Možná právě na takovéto věci by měla být zaměřena osvěta a reklama.