Poznejte na kole Bránu do Českého ráje, jak někdy Jičín bývá nazýván. Vyrazte k letovisku v Jinolicích, Prachovským skalám nebo k rybníkům na Kopidlensku.

Cestovatel Ivan Pírko pro vás sestavil čtyři cyklistické trasy. Mají jedno společné: start a cíl jsou na Valdštejnově náměstí v Jičíně.

Libáň a KopidlnoDélka: cca 70 kilometrů
Převýšení: 150 metrů
Kolo: Silniční
Náročnost: Nízká až střední
Zajímavá místa: Zámek Milíčeves, dřevěný kostel v Kozojedech, zámecký park v Kopidlně, Bučický rybník, zámek Staré Hrady, zřícenina Veliš, letiště Vokšice, Galerie Josefa Bucka ve Vokšicích, hvězdárna u Jičína
Průjezdné body: Jičín – Popovice – Vitiněves – Milíčeves – Jičíněves – Liběšice – Češov – Kozojedy – Slavhostice – Vršce – Kopidlno – Bučický rybník – Rožďalovice – Hasina – Brodek – Dětenice – Libáň – Sedliště – Bystřice – Střevač – Bukvice – Podhradí – Veliš – Vokšice – Březina – Jičín

Pojeďme na Hasinu

Po málo frekventovaných silnicích a na běžném silničním kole lze jet téměř po rovině, respektive s malým převýšením z Jičína po trase Popovice, Vitiněves a zde odbočit na Miličeves, kde je v parku zámek (dnes domov důchodců).

Pokračovat budete do Slatin, kde najdete barokní kostel a další barokní stavby. Odtud vpravo do Jičíněvsi přes Liběšice do Češova. Dále na Kozojedy (dřevěný kostel) a do Slavhostic, kde odbočíte vpravo přes Vršce do Kopidlna.

Zde se nachází zámek, park a zahradnická škola. Uprostřed náměstí odbočíte směr Libáň a za železničním přejezdem vlevo lesem kolem Bučického rybníka a bývalého mlýna dojedete do Rožďalovic; možnost občerstvení např. v cukrárně.

Odtud budete stoupat po kostkách kolem kostela na Libáň do Hasiny kolem Pilského rybníka a přes Brodek do Dětenic, kde je zámek a park po rekonstrukci. Odtud do Libáně, rovněž s možností občerstvení přímo na náměstí a po červené značce do Starých Hradů, kde je zámek.

Dále do Sedliště, Bystřice, Střevače až přijedete do Bukvice. Odtud vlevo na Podhradí nebo přes Veliš, kde jsou zbytky hradu s krásnou vyhlídkou na Podhradí a sjezd dolů do Vokšic.

Zde je zámek a galerie Josefa Bucka a okrajem Březiny do Jičína. Výlet je velmi dlouhý, skoro 70 km.

Na PrachovDélka: cca 22 kilometrů
Převýšení: 140 metrů
Kolo: Silniční, horské
Náročnost: Nízká
Zajímavá místa: Prachovské skály, Muzeum přírody Český ráj na Prachově, pomník války 1866, zřícenina hradu Pařez, letiště ve Vokšicích
Průjezdné body: Jičín – Holín – Prachov – Pařezská Lhota – Maršov – Dolní Lochov – Ostružno – Jičín

Na skok do Prachova

Z Jičína do Holína, kde je nová cyklostezka podél silnice, vystoupáme na Prachov, kde jsou pomníčky padlých v prusko-rakouské válce a panely o této válce v r. 1866. Dále na Pařezskou Lhotu, na jejímž konci odbočíme vlevo a opatrně prudkým sjezdem kolem Pařezu, kde jsou zbytky skalního hradu s kamennou věží, sjedeme do Blat, zde na křižovatce je restaurace se zahrádkou a je možné se občerstvit. Zpět po silnici směr Maršov až na státní silnici, kde odbočíte vlevo na Jičín. Po této silnici jedete ale jen asi 500 m a na úpatí odbočíte vlevo do Dolního Lochova, dále Ostružna a kolem letiště se vrátíte do Jičína. Celkem ujedete asi 22 km.

Při tomto výletě je možné si přidat krátkou pěší vycházku po Prachovských skalách od Turistické chaty, kam sjedete z Prachova; zvládnete asi o 2 km na kole více, tj. 24 km.

Jinolické rybníkyDélka: cca 20 kilometrů
Převýšení: 140 metrů
Kolo: Silniční, horské
Náročnost: Nízká
Zajímavá místa: Prachovské skály, Muzeum přírody Český ráj, Jinolické rybníky, Vlastivědné muzeum Železnice, Věznice Valdice, Valdštejnská lodžie
Průjezdné body: Jičín – Holín – Prachov – Březka – Jinolice – Dolní Podůlší – Zámezí – Valdice – Jičín

Koupání v Jinolicích

Z Jičína vyšlapete na Prachov stejně jako u trasy č. 2, ale na křižovatce asi 500 m před Pařezskou Lhotou odbočíte vpravo a budete sjíždět dolů do Březky a dále kolem Jinolických rybníků, kde je možné zastavit, vykoupat se a také občerstvit. Pokračujete do Jinolic a na státní silnici Turnov – Jičín odbočíte vpravo.

Jen asi 500 m pojedete směrem na Jičín a pak odbočíte vlevo do Dolního Podůlší a přes železniční trať do Zámezí. Po zdolání prudkého sjezdu zahnete vpravo do Železnice a po jejím projetí se na silnici z Lomnice na Jičín dáte vpravo do Valdic a cyklostezkou se vrátíte do Jičína. Pokud se nebudete koupat v Jinolických rybnících, doporučuji otevřené koupaliště Kníže v Jičíně.

Celkem ujedete asi 20 km.

Cesta na TáborDélka: cca 40 kilometrů
Převýšení: 380 metrů
Kolo: Horské
Náročnost: Střední až vysoká
Zajímavá místa: Valdštejnská lodžie, Věznice Valdice, vyhlídka na Kumburku, vrch Tábor, poutní kostel Proměnění Páně, Vlastivědné muzeum Železnice
Průjezdné body: Jičín – Valdice – Studeňany – Radim – Tužín – Klepanda  – Žďár – Ploužnice – Chlum – Tábor – Košov – CIdlina – Zámezí – Železnice – Valdice – Jičín

Zdolání Táboru

Tábor je sice nedaleko Jičína, ale neobvyklá a velice zajímavá je cesta s překrásnými výhledy po trase:

Jičín – novou cyklostezkou lipovou alejí do Valdic – Studeňany – Radim – Tužín; odtud neznačenou lesní cestou s náročným stoupáním směr Zboží; na asfaltce vlevo kolem Kumburku (642) na Klepandu, kde je v sobotu i v neděli od 12 hodin otevřena restaurace s dobrou a ne drahou kuchyní. Dále směr Žďár na Ploužnici – Chlum a Tábor. Zde je kromě turistické chaty přístupná kamenná rozhledna vysoká 30 m (142 schodů).

Při dobrém počasí překrásné jsou pohledy jak na Krkonoše, tak i směrem k Jičínu. Je tu poutní kostel Proměnění Páně z r. 1709. Ke kostelu vede křížová cesta sestávající z kapliček u cesty.

Odtud opatrně po kamenité cestě dolů na Košov a už opět po silnici prudký sjezd po asfaltce do Cidliny – Zámezí – Železnice, kde se nachází kostel sv. Jiljí a rodný dům malíře Františka Kavana; dále přes Valdice do Jičína. Ze Železnice je možný návrat také kolem pily (směr nádraží ČD) a přes Kbelnici ke koupališti v Jičíně, kde se vyřádí především děti. Celková délka výletu je cca 40 km, ale trochu náročnějších.