V tomto období musí mít automobil zimní pneumatiky vždy, pokud se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo pokud tyto jevy jsou vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávány. „Oproti loňské právní úpravě se tak nic nemění," dozvídáme se od Martina Nováka, tiskového mluvčího Ministerstva dopravy ČR.

„Již letos na jaře jsem prohlásil, že i nadcházející zima zůstane beze změny. Právní úpravu tak budeme realizovat ne dříve, než od sezóny 2013/14," řekl k případné úpravě legislativy ministr dopravy Pavel Dobeš.

Nadále v platnosti zůstává i dopravní značení Zimní výbava. Obcím tak zůstává možnost regulovat dopravu na svém území. Tam, kde se tato značka objeví, trvá povinnost užití zimních pneumatik za každého počasí, tedy i v případě příznivých klimatických podmínek.

Jsou řidiči připraveni?
V pneuservisu na Javůrkově louce v Jičíně mají v těchto dnech doslova plné ruce práce. Zájem o přezutí kol z letních na zimní pneumatiky je veliký, nejbližší termíny jsou volné tak za 14 dní. Přezutí celých kol včetně disků vyjde na 300 – 400 Kč.

Většina řidičů si zimní obutí aut obstará doma. „Já jsem pneumatiky měnil už před čtrnácti dny. Do servisu nejezdím, zvládám to sám," říká Milan Schlögl z Úbislavic.

V hořickém pneuservisu Miloše Starsyho nám sdělili, že největší zájem o přezutí kol na zimní sezónu je právě teď. Podpořilo to i sdělení, že v nejbližší době můžeme očekávat prudké ochlazení. Cena za kompletní výměnu letních kol na zimní je 350 – 400 Kč, což je stejné jako vloni. Klient si musí počkat obvykle půlden, v některých případech až dva dny.

Co je zimní pneumatika?

Za zimní pneumatiku je považována ta, na jejíž bočnici je vyznačeno označení M+S, M.S, M/S nebo MS . Za této kategorie spadají rovněž terénní pneumatiky. Opotřebení se měří podle hloubky vzoru hlavních dezénových drážek nebo zářezů, která musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3 500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg). Podle výzkumů a také na základě zkušeností bylo zjištěno, že zimní pneumatika s hloubkou dezénu nižší než 4 mm (u vozidel do 3 500 kg) již ztrácí své vlastnosti na sněhové pokrývce a také přichází o tzv. samočistící efekt.