Poslední dobou se v souvislosti s chátrajícím objektem velmi často skloňují dvě slova: projekt Balbineum. Ale i ten má své mouchy, respektive nejsou na něj peníze. A vypadá to, že tu dlouho nebudou. I když? Docela šalamounské řešení dal v plén jičínský místostarosta Petr Hamáček. „Když se teď vrací majetek církvím, oslovme je. Nebo rovnou o peníze a využití požádejme samotný řád Jezuitů," řekl před nedávnem druhý muž jičínské radnice.

Realita
Ze dne otevřených dveří v jezuitské koleji.

Ale vraťme se zpět od fikce k realitě, respektive k projektu Balbineum. Co to vlastně je? Nejde o nic menšího, než plán rekonstrukce koleje. Mohla by se stát vzdělávacím zařízením. S touto myšlenkou přišli tři lidé: Štěpánka Uličná, Jaromír Gottlieb a Jan Kinderman. Projektantka, bývalý ředitel regionálního muzea v Jičíně a hlava rekonstrukce bývalé židovské školy, čp. 100.
Tři iniciátoři projekt představili při veřejném zasedání. V jezuitské koleji by se usídlila škola pro studium lidové kultury. Jednalo by se o dálkové studium, které by bylo nástavbou středních škol. A dále, v jezuitské koleji by byly depozitář jičínského regionálního muzea, stálá expozice, zázemí pro geopark Český ráj, místo pro obchody, kavárna a takzvané coworkingové centrum pro začínající podnikatele.

Nápad hezký, ale zatím nikterak finančně podložený, bohužel. 

Obchvat Nové Paky „odročen" na rok 2018

Nová Paka – Obchvat Nové Paky je románem na pokračování, čtenáři jsou bohužel ale stále u první kapitoly. Stavět se bude, ale kdy?

Plán obchvatu Nové Paky, část kolem Štikova.Novopacké centrum stále „zamořují" nekonečné šňůry automobilů. S příchodem zimy se jejich počet navyšuje, to když milovníci lyžování míří do Krkonoš. Odborníci vyřkli, že stávající průtah městem nevyhovuje směrově, výškově a ani počtem a tvarem křižovatek pro silnici I. třídy. Stanovisko Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) ke komunikaci I/16, protínající Novou Paku je dávno jasné, termín realizace obchvatu města se ovšem stále vzdaluje. V roce 2015 byl opět odročen, a to na rok 2018!

Nová dvouproudová silnice povede od lomu Rumchalpa přes Studénku, Heřmanice, Novou Paku směrem k Vrchovině a Vidochovu.
Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic Praha, firma SUDOP Praha má na starosti vyměřování pozemků.

Psal se rok 2013
V Hradci Králové se uskutečnil kontrolní den ke stavbě packého obchvatu. Martina Jedličková za investora, ředitelství silnic a dálnic, potvrdila. „Za předpokladu zdárného právě probíhajícího majetkoprávního vypořádání dotčených nemovitostí v daném území předpokládáme zahájení stavby v roce 2015. Doba výstavby je plánována na tři roky. Předpokládaná cena stavby je 1 655 000 000 korun." Původní cena stavby z roku 2003 byla odhadnuta na 450 milionů.

Současnost

Je zpracována dokumentace pro stavební povolení, poslední úpravy dokumentace se týkaly změny mimoúrovňové křižovatky ve Štikově a úpravy ve Valdově. V případě zdárného majetkového vyrovnání by stavba obchvatu Nové Paky mohla začít v roce 2018. Nyní je vykoupeno více jak osmdesát procent pozemků.

Myšlenka budování obchvatu vznikla poprvé za Protektorátu, kdy německý Wehrmacht potřeboval kvalitní silnice pro přesun bojové techniky a zásobování východní fronty. V 60. letech v rámci budování socialismu vznikaly různé návrhy, jak obchvat řešit. V roce 2004 byla schválena konečná objížďky města. 

Investoři o Kopidlno „neškobrtají"

Kopidlno – Když si nedávno kopidlenská starostka Hana Masáková posteskla, že se investoři příliš nehrnou do městem vytvořené průmyslové zóny, viděla matný záblesk světla na konci tunelu v podobě oslovení mladoboleslavské automobilky.

STAROSTA JOSEF TÁBORSKÝ pevně věří, že se  k prvnímu investorovi, který se rozhodl realizovat svůj podnikatelský záměr v kopidlenské průmyslové zóně, přidají brzo další.Krok se to zdál logický, podnik má totiž svoji dceřinou firmu i ve Vrchlabí. Kopidlno by se tak stalo pomyslným středem materiálového toku mezi Mladou Boleslaví a vrchlabskou převodovkárnou. Navíc do obou měst lidé z Kopidlna za prací nyní dojíždějí. „Škodovku rozhodně oslovíme. Myslím, že by to byl dobrý partner a některým zdejším lidem by to usnadnilo cestování. Právě do škodovky totiž mnoho lidí z Kopidlna dojíždí," řekla Deníku kopidlenská starostka s tím, že rada města pro škodovku sestaví „zvací" dopis.

Zatím to však vypadá, že dopis, který má kromě mladoboleslavského podniku putovat i k jiným potenciálním investorům, budou radní pro automobilku sepisovat zbytečně. Kopidlenští tak zřejmě budou i nadále do mladoboleslavského či vrchlabského podniku dojíždět. Škodovka totiž zatím neuvažuje, že by se rozšířila mimo svá dosavadní „výsostná" území, tedy mimo Mladou Boleslav, Vrchlabí a Kvasiny. „Škoda Auto plánuje další rozvoj v rámci vlastních závodů," uvedla mluvčí škodovky Jana Bahníková s tím, že pokud jde o jiné plochy v průmyslových zónách, tak jejich obsazení, například ze strany dodavatelů, závisí výhradně na aktivitě dodavatelů a vlastníkovi zóny. 

Zámku, zámečku…

Lázně Bělohrad – Chcete mě? I tak by se nechala nazvat polemika ohledně zdejšího opuštěného zámku, který je v majetku města. Část zastupitelstva totiž prosazuje, aby se bělohradská radnice sama pustila do renovace objektu, která si podle odborníků vyžádá náklady zhruba 180 milionů korun bez DPH. Podle starosty je ale takováto investice ze strany města nesmysl.

Zámek v Lázních Bělohrad.„Na zastupitelstvu jsme schválili, že necháme zpracovat studii, která posoudí minulý stav zámku, jak fungoval, jaké byly náklady na provoz, jaké budou náklady na rekonstrukci, možnosti dotací, co by zde mohlo vzniknout," informoval Deník starosta Pavel Šubr a pokračoval.

„Studie, kterou vyhotoví firma Regioplan Liberec, má stát padesát čtyři tisíce korun bez DPH. Cítím, že už bychom se měli nějakým směrem vrhnout. Do dnešního dne nemáme prováděcí dokumentaci k přestavbě domu v čele náměstí, kde má být podle minulých rozhodnutí zastupitelstva města zřízen městský úřad. Do letošního rozpočtu chceme zařadit zhotovení této dokumentace, abychom případně mohli vypsat výběrové řízení na dodavatele přestavby. V této chvíle ale netušíme, zda půjdeme do rekonstrukce zámku nebo do opravy tohoto domu. Chci, abychom si co nejdříve jasně řekli, zda budeme hledat zájemce o koupi zámku, jak už bylo jednou schváleno, což se dnes zpochybňuje," říká první muž radnice. Rozhodnutí, co dál se zámkem, má padnout letos.