Takzvaná Skulptura Parmiggiani, moderní objekt v podobě tří soustředných kruhových výsečí protnutých otvorem ve tvaru maltézského kříže, se stala součástí krajiny a místním na ní záleží.

Město Sobotka do jejího kompletního přebudování nedávno vložilo dvě stě padesát tisíc korun a desítky hodin práce. „Byla to pro nás taková třešinka na dortu. Otázka renovace rozpadajícího se objektu byla diskutovaná dlouhá léta a vloni v květnu jsme se více méně spontánně rozhodli, že opravu zainvestujeme," popsal sobotecký starosta Lubor Jenček.

Po stržení zchátralé skulptury bylo místo upraveno, vytvořeny posílené základy a ze sedmi tisíc lícových pálených cihel – jen mnohem kvalitnějších než ty původní – byl celý objekt vystavěn znovu. „Všechno se podařilo díky lidem z technického střediska, kterým bych rád zpětně poděkoval za trpělivost – přece jen, zabudovat sedm tisíc lícovek není jen tak. Je úžasné, že se tato kompletní renovace zvládla v rozsahu schválené částky dvou set padesáti tisíc…

V případě dodávky na klíč by byly náklady mnohem vyšší – jako stavař bych je odhadl na pět set až šest set tisíc korun," chválí starosta Jenček a dodává, že skulptura byla zhodnocena nejen použitím ušlechtilejšího materiálu: „Vydláždili jsme také původně pouze hliněnou vnitřní podlahu a nezapomněli jsme ani na noční nasvícení. V nejbližší době chceme k objektu instalovat informační tabuli. Město nyní může znovuobnovené dílo prezentovat ve svých propagačních materiálech jako zajímavý turistický cíl a po následných úpravách okolí ho chce nabízet i jako místo pro svatební obřady," shrnuje Lubor Jenček.

Buďte tajemní

Sochař Parmiggiani na Sobotecko zavítal v roce 1990 jako host tehdejšího českého velvyslance ve Francii a pozdějšího ministra zahraničí Jaroslava Šedivého, který měl nedaleko chalupu. Místo v městském parku v kontrapunktu se zámkem Humprecht italského umělce oslovilo natolik, že se zde rozhodl realizovat čtvrtou a závěrečnou část svého prostorového díla Une sculpture.

Čtyři architektonicky pojaté objekty z neomítnutých cihel jsou koncipovány do čtyř světových stran: První část, která představuje sever, byla postavena roku 1975 v Collebeatu v Itálii a pojmenována Clavis – Klíč, druhá nese název La grande Pietra – Balvan, vznikla v roce 1983 v Egyptě a symbolizuje jih. Pomyslným západem a zároveň třetí plastikou v pořadí byla La Torre – Věž, která stojí od roku 1989 u zámku Saint-Géry u Albi ve Francii. Sobotecká skulptura Casa sotto la luna – Dům pod půlměsícem představuje východ a celé dílo uzavírá.

Sobotka se díky němu stala součástí umělcova mystického prostoru, který nelze nahlédnout jako celek – člověk, který se s ním chce seznámit, se musí stát poutníkem, jednotlivá místa navštívit a přijmout jejich tajemství. K tomu ostatně vyzývá i nápis na vršku sobotecké skulptury – Siate Misteriosi – Buďte tajemní.

Otázkou je, zda o tom vědí kolemjdoucí, kteří prý nezřídka skulpturu využívali spíš jako veřejný záchodek. Reprezentativní stav objektu po opravě by snad k podobným aktivitám vybízet neměl.