Řeč je o pumtrackové dráze, kterou si před lety vysnil místní rodák a propagátor nových sportovních aktivit Tomáš Kudrnáč.

Sportoviště složené z vln a klopených zatáček, kde své uplatnění nalézají hlavně vyznavači jízdy na kolech, vlastně svým způsobem snílek pohřbil ještě před tím, než jej přivedl k životu.

„Chtěl jsem, aby si sportoviště neužívali pouze cyklisté, ale také milovníci dalších sportů. Například bruslaři, lidé na koloběžkách a v zimních měsících také běžkaři," řekl Deníku Tomáš Kudrnáč, který tak podstoupil risk, kdy ještě před uzavřením smlouvy pokryl část okruhu asfaltovou vrstvou. Jeho postup se však nelíbil nejenom části obyvatel, ale hlavně radnici, která tento krok považovala za podraz. A tak přišel trest. Tomáš Kudrnáč musel asfalt, který stále nepovažuje za černou stavbu, odstranit. Navíc musí celý svůj projekt zmenšit. Radnice mu totiž odebrala část přislíbeného pozemku.

„Minulý týden jsem splnil část požadavků města. Odstranil jsem asfalt. Uznávám, že jsem riskoval a taktéž jsem se domníval, že mé argumenty, podpořené stanoviskem několika odborníků, město uzná a asfalt projde. Bohužel neprošel," řekl Tomáš Kudrnáč s tím, že ještě chybí městu dodat rozbor navezené zeminy. „Jakmile vše splním, bude město uvažovat o tom, že se mnou smlouvu podepíše," dodal sportovec. 

„Pokud vše splním, tak předpokládám, že trať, o které jsem původně uvažoval, že by šla využívat celoročně, otevřu v březnu," řekl Tomáš Kudrnáč, který prý už nehledá alternativy asfaltového povrchu.

Rozpor s prvním mužem radnice

Pachuť z prohry, kterou si svým jednáním sám zapříčinil, však zůstává a za asfaltovým povrchem si dál stojí. „Výstavbě pumptracku, jakožto otevřeného sportoviště pro jičínskou veřejnost, předcházela řádná jednání s majitelem pozemku, tedy městem Jičín a příslušnými úřady. Městská rada schválila mé osobě pronájem pozemku o celkové ploše 800 metrů čtverečných pro záměr výstavby a provozování pumptracku. Tímto bych se tak chtěl ohradit proti nepravdivému výroku pana starosty, že pumptrack měl být v rozsahu pouze 300 metrů čtverečných," uvedl Tomáš Kudrnáč s tím, že použitá zemina do základu překážek je běžná výkopová zemina, na kterou si dodatečně objednal rozbor vzorku, aby doložil její ekologickou nezávadnost.

„Jediným rozporem s dohodou a chybou v komunikaci z mé strany považuji pouze samotný asfalt. Za nedostatečné informování města jsem se panu starostovi osobně omluvil. Asfaltový povrch byl použit na malém okruhu pumptracku, kde celková asfaltová plocha činila pouhých 35 metrů čtverečných. Byl jsem přesvědčen, a toto přesvědčení i nadále trvá, že se jedná pouze o terénní úpravu se zpevněným povrchem. Rovněž právní znalec, se kterým jsem situaci konzultoval, se přiklání k obdobnému výkladu platné legislativy, tedy že nejde o černou stavbu," dodal mladík, který se vyjádřil i k doposud nepodepsané nájemní smlouvě na pozemek.

„Se samotnou realizací pumptracku jsme začali se svolením radnice. Důvodem bezodkladného zahájení prací bylo dokončení tratě ještě v tomto roce, což je jedna z podmínek pro udělení dotace z projektu jedné telefonní společnosti, kterou jsem pro tento záměr získal. Finální úpravy okolí sportoviště byly plánovány na jaro příštího roku. Návrh smlouvy s městem se mi dostal do ruky v podstatě v den zahájení stavby a nepředpokládal jsem zbytečné odklady podpisu. V návrhu bylo ovšem uvedeno, že nesmím na sportoviště umístit reklamní zařízení," uvedl Tomáš Kudrnáč s tím, že náklady na výstavbu pumptracku tohoto druhu a rozsahu se pohybují v řádu statisíců korun, což dotace ani zdaleka nepokrývá. „Aby se mi alespoň částečně vrátily prostředky vložené do tohoto veřejného sportoviště, na které město nepřispělo ani korunu, dohodl jsem se na podpoře projektu s dalšími partnery, kterým za to budu moct poskytnout adekvátní reklamní plochu po uvedení pumptracku do provozu," informoval Tomáš Kudrnáč, který také požádal město o udělení výjimky a odstranění tohoto bodu s tím, že může městu každý rok doložit neziskovost projektu.

K této žádosti na úpravu smlouvy se mu podle jeho slov oficiálně dodnes město nevyjádřilo a žádný další návrh mu nebyl předložen.

Pošramocené vztahy a strážce zákona

„Znovu přiznávám svou chybu ohledně nedostatečného informování příslušných úřadů ohledně položení asfaltové stěrky. Asi naivně jsem však očekával, že dobrý úmysl a neoddiskutovatelný veřejný zájem převáží nad byrokracií a vše se podaří. Bohužel se tak nestalo, město se ke mně otočilo zády, asfalt, který významně rozšiřoval možnosti využití sportoviště, je pryč, vztahy jsou pošramocené a ve mně zůstal jen pocit zklamání. K celému problému se v mých očích vedení města postavilo především jako strážce zákona, nikoliv jako volení zástupci občanů, jejichž zájmy by měli hájit," dodal Tomáš Kudrnáč s tím, že před lety byla spolupráce s městem bezproblémová a přístup vstřícný.

I v případě podpory tohoto projektu tak očekával, že bude postoj radnice veskrze pozitivní a společně dotáhnou sportoviště, do jehož výstavby nemusela jít ani koruna z veřejných rozpočtů, k úspěšnému zprovoznění a zpřístupnění malým i velkým občanům města Jičína.

Dopis Tomáše Kudrnáče v plném znění

Minulý týden vyšel v Jičínském deníku článek o problematické výstavbě pumptracku na Novém městě. Dovolte mi, abych doplnil k celé kauze několik informací.

Výstavbě pumptracku, jakožto otevřeného sportoviště pro jičínskou veřejnost, předcházela řádná jednání s majitelem pozemku, tedy městem Jičín a příslušnými úřady. Městská rada schválila mé osobě pronájem pozemku o celkové ploše 800 m2 pro záměr výstavby a provozování pumptracku. Tento fakt je černý na bílým v usnesení Rady města Jičína z 31. jednání ze dne 19.10.2015. Tímto bych se chtěl ohradit proti nepravdivému výroku pana starosty, že pumptrack měl být v rozsahu pouze 300 m2. Použitá zemina do základu překážek je běžná výkopová zemina, na kterou jsem si dodatečně objednal rozbor vzorku, abych doložil její ekologickou nezávadnost. Jediným rozporem s dohodou a chybou v komunikaci z mé strany považuji pouze samotný asfalt. Za nedostatečné informování města jsem se panu starostovi osobně omluvil. Asfaltový povrch byl použit na malém okruhu pumptracku, kde celková asfaltová plocha činila pouhých 35 m2. Byl jsem přesvědčen a toto přesvědčení i nadále trvá, že se jedná pouze o terénní úpravu se zpevněným povrchem. Rovněž právní znalec, se kterým jsem situaci konzultoval, se přiklání k obdobnému výkladu platné legislativy, tedy že nejde o černou stavbu. Samotný výběr pozemku pro pumptrack probíhal ve spolupráci s městem, na finálním umístění se shodly obě strany.

K doposud nepodepsané smlouvě bych se chtěl vyjádřit následovně. Se samotnou realizací pumptracku jsme začali se svolením radnice. Důvodem bezodkladného zahájení prací bylo dokončení tratě ještě v tomto roce, což je jedna z podmínek pro udělení dotace z projektu O2 Smart Up, kterou jsem pro tento záměr získal. Finální úpravy okolí sportoviště (osetí travní směsí apod.) byly plánovány na jaro příštího roku. Návrh smlouvy s městem se mi dostal do ruky v podstatě v den zahájení stavby a nepředpokládal jsem zbytečné odklady podpisu. V návrhu bylo ovšem uvedeno, že nesmím na sportoviště umístit reklamní zařízení. Náklady na výstavbu pumptracku tohoto druhu a rozsahu se pohybují v řádu statisíců korun, což dotace z programu O2 Smart Up ani zdaleka nepokrývá. Aby se mi alespoň částečně vrátily prostředky vložené do tohoto veřejného sportoviště, na které město nepřispělo ani korunu, jsem se dohodnul na podpoře projektu s dalšími partnery, kterým za to budu moct poskytnout adekvátní reklamní plochu po uvedení pumptracku do provozu. Požádal jsem tedy město o udělení výjimky a odstranění tohoto bodu s tím, že mohu městu každý rok doložit neziskovost projektu. K této žádosti na úpravu smlouvy se mi oficiálně dodnes město nevyjádřilo a žádný další návrh mi nebyl předložen.

V letech 2012 a 2013 jsem se coby předseda Sdružení alternativní kultury a sportu Jičín podílel na organizaci úspěšného mezinárodního závodu a hudebního festivalu Dirt&Roll. Spolupráce s městem tehdy byla bezproblémová a přístup města vstřícný. I v případě podpory tohoto projektu jsem se domníval, že bude postoj radnice veskrze pozitivní a společně dotáhneme toto nové veřejné sportoviště, do jehož výstavby nemusela jít ani koruna z veřejných rozpočtů, k úspěšnému zprovoznění a zpřístupnění malým i velkým občanům města Jičína. Znovu přiznávám svou chybu ohledně nedostatečného informování příslušných úřadů ohledně položení asfaltové stěrky. Asi naivně jsem však očekával, že dobrý úmysl a neoddiskutovatelný veřejný zájem převáží nad byrokracií a vše se podaří. Bohužel se tak nestalo, město se ke mně otočilo zády, asfalt, který významně rozšiřoval možnosti využití sportoviště, je pryč, vztahy jsou pošramocené a ve mně zůstal jen pocit zklamání. K celému problému se v mých očích vedení města postavilo především jako strážce zákona, nikoliv jako volení zástupci občanů, jejichž zájmy by měli hájit.   Tomáš Kudrnáč