Ředitel Základní školy v Rychnově nad Kněžnou Milan Kotek řekl, že ministr Chládek se snažil prosadit svou koncepci, ale dát do pořádku základní věci, jako jsou například maturity, se mu nepodařilo. „Ale to ani jeho předchůdcům," konstatoval ředitel.

Ztráta to nebude…

Podle něj by ministerstvo mělo co nejdříve vyřešit problémy středního školství a redukovat počet středních škol nikoli podle počtu studentů, ale podle kvality škol.

„Současný systém, kdy školy doslova nahánějí žáky, aby u nich studovali, k ničemu nevede. Výuka na středních školách by se měla řídit principem: Nebudeš se učit, odejdeš. Také přijímací zkoušky by měly být povinné," uvedl Milan Kotek. Dodal, že výsledkem byli dobří studenti a kvalitní odborníci.

„Navíc by to velmi prospělo i výuce u nás, na základních školách. Děti by viděly, že se musí snažit, aby se dostaly na kvalitní školu," podotkl ředitel Kotek. Ministerstvo by podle něj mělo vyřešit i problém soukromých škol, protože není žádný důvod, aby tato zařízení stále dostávala státní peníze.

„Z mého pohledu to žádná velká ztráta nebude," řekl ředitel Základní školy Heřmanův Městec Stanislav Mráz.

Podle jeho slov byl ministr Chládek, podobně jako jeden z jeho předchůdců Josef Dobeš (VV), velmi aktivní a každou chvíli přicházel s nejrůznějšími nápady. Řada z nich však byla sporná, jako například snaha o zavedení tabletů v prvních třídách. Za kontraproduktivní Stanislav Mráz označil také Chládkovu snahu o čipování dětí.

Množství jeho nápadů prý také komplikovalo činnost škol. „Neustále nás zahlcoval aktivitami, které nás bohužel jen odváděly od práce," uzavřel ředitel.

Ředitel Střední školy automobilní v Ústí nad Orlicí Petr Vojtěch ocenil, že se ministr alespoň pokusil o změny v systému financování školství, naopak se mu nelíbily některé kroky, které udělal v oblasti základního školství.

Do dalšího hodnocení se však pouštět nechtěl.„Pro mě, jako ředitele střední školy, není ministr nejdůležitější personou. Naším zřizovatelem je kraj, a z jeho rozhodnutí se vše odvíjí," řekl.

Nařčení odmítl
Premiér Bohuslav Sobotka dal své čtvrteční rozhodnutí o konci Chládka ve funkci do souvislosti především s nařčením Chládka ze šikany vůči podřízeným. Uvedl, že z jeho pohledu přestal ministr splňovat přísné nároky, které spojuje s výkonem vysoké ústavní funkce člena vlády. Chládek nařčení odmítl. Premiér měl v pátek poslat na Hrad návrh na Chládkovo odvolání, prezident Miloš Zeman se k návrhu vyjádří po nedělním setkání s premiérem v Lánech.
I když Sobotka Chládkovo působení v ministerském křesle hodnotil pozitivně, mezi politiky i odborníky se objevily hlasy, že ministrovo odvolání českému školství prospěje. Postupoval prý nekoncepčně a dělal a plánoval kroky, které by mohly školství škodit.

Vzepřel se tlaku

Za dobrého ministra označil Marcela Chládka ředitel královéhradecké speciální základní školy a praktické školy Pavel Svoboda.

„V problematice speciálního školství se orientoval velmi dobře, dokázal naslouchat a problémům rozuměl," řekl. Ocenil také, že se ministr dokázal vzepřít „mnohdy nesmyslnému" tlaku neziskových organizací, například Amnesty International. Chládek v dubnu odmítl závěry zprávy této organizace, která hovořila o každodenní diskriminaci Romů v českých školách. Podle ministra byla zpráva postavena na špatných údajích. Chládek tehdy prohlásil, že české školství Romy nediskriminuje.

„Když přihlédnu ke vší té hrůze, co už se ve vedení resortu vystřídala, pak bych pana Chládka určitě hodnotil nejlépe," dodal Pavel Svoboda.