Elektrokola. Fenomén dnešní doby. Kopcovité terény i vzdálené trasy se na nich zvládají s úsměvem, a to i v pokročilém věku. Jenže právě pro seniory a fyzicky méně zdatné jedince může být takové kolo i životu nebezpečné.

Policisté v letošní cyklistické sezoně zaznamenali téměř deset nehod. Většina skončila s lehkými zraněními, jedna s těžkým, u některých byl na vině alkohol.

Například během uplynulého úterý se bouralo hned dvakrát. „Při první nehodě dvaasedmdesátiletý senior bez cyklistické přilby při jízdě příliš silně zmáčkl přední brzdu. Spadl na silnici a při pádu se udeřil do hlavy,“ popsala mluvčí policie Eva Prachařová.

Zraněného muže museli hospitalizovat v nemocnici. Alkohol u něho vyloučila dechová zkouška, na jízdním kole vznikla škoda za tisíc korun. K nehodě došlo v Náchodě v ranních hodinách.

Před třetí hodinou odpoledne mezi obcemi Jetřichov a Broumov se zranil další senior. „Od rybníku Šlégr směrem na Polici nad Metují vyjížděl z místa ležícího mimo komunikaci a zřejmě přehlédl automobil. Vjel na silnici přímo do jeho jízdní dráhy,“ popsala situaci Eva Prachařová.

Řidič osobního vozidla Peugeot strhl volant do protisměru, ale přesto došlo ke střetu levé přední části elektrokola s pravým bokem osobního vozu. „Při střetu osmašedesátiletý cyklista upadl na vozovku a zranil se. Z místa nehody ho převezlo vozidlo rychlé lékařské pomoci na ošetření. Dechová zkouška u něho zaznamenala 0,15 promile alkoholu, ale vypověděl, že nedlouho před jízdou vypil jedno nealkoholické pivo,“ uvedla policejní mluvčí. Řidič osobního automobilu měl dechovou zkoušku negativní.

Na elektrokole vznikla škoda za 10 tisíc korun, na Peugeotu o polovinu nižší. Okolnosti obou nehod se ještě vyšetřují.

Policisté připomínají, že ani na elektrokole se rozhodně nevyplatí podceňovat bezpečnostní prvky, zejména pak cyklistickou přilbu, která dokáže ochránit hlavu jak mladých, tak i dříve narozených jezdců. Také je nutné naučit se tato kola bezpečně ovládat. Podle policejní mluvčí dochází k nehodám dokonce i na cyklo-stezkách, kde se cyklisté často střetnou navzájem nebo s in-line bruslaři.

Prodejci elektrokol připomínají, že jsou různé druhy bicyklů. Skládací elektrokola se hodí do města na nákupy i na cyklostezky. Fatbike elektrokola jsou určená do náročného terénu, horská do každého terénu, trekkingová pro pohodové vyjížďky po silnici či polní cestě. Městská elektrokola poslouží starším lidem.

Jízda na elektrokolech je velmi vyhledávanou činností například v Krkonoších. „Na horských elektrokolech se po hřebenech Krkonoš najezdilo od letošního června víc než 15 tisíc kilometrů,“ uvedl Jakub Janda ze SkiResort LIVE půjčoven. Na koloběžkách to bylo dokonce víc než 155 tisíc kilometrů.

(reh, jb)