Za tři roky bude rozšířen mýtný systém pro nákladní auta na další silnice na dalších 900 kilometrů státovek.

Konkrétně ve východních Čechách jde o celou trasu státovky I/35 od Turnova přes Jičín, Hradec Králové a Vysoké Mýto do Mohelnice. Nově bude zpoplatněna i „třiačtyřicítka" ze Svitav na Brno, „šestnáctka" z Jičína do Mladé Boleslavi a rovněž čtyřpruh mezi Hradcem a Pardubicemi.

Zatímco dálnice jsou dnes zpoplatněny takřka všechny, ze silnic prvních tříd se nyní mýto vybírá v celém Česku jen na 230 kilometrech, v našem kraji na trase Hradec Králové – Náchod.

Ministerstvo dopravy právě vypsalo výběrové řízení na dodavatele technologie. Nechalo však otevřené, zda i dalších 10 let bude mýto fungovat na bázi současných mýtných bran, nebo bude změněno na satelitní systém. Ten je totiž výhodnější při větším rozsahu zpoplatněných silnic.

Mýto se bude nově vybírat i na „pětatřicítce"

Právě zpoplatnění pětatřicítky má přinést největší finanční přínos. Podle poradenské společnosti Deloitte, která návrh zpracovala, jen tato 180 kilometrů dlouhá silnice přinese ročně státu na vybraném mýtu 200 milionů korun. Patnáct kilometrů dlouhá „hradubická" dálnice vydělá ročně 87 milionů.

Ministerstvo nakonec ze třech variant rozšíření mýtného systému sáhlo k té největší. To se ale logicky ihned stalo terčem kritiky ze strany autodopravců.

„Vše budou muset zaplatit dopravci a jejich zákazníci v regionech, kam silnice první třídy vedou. Jde o další a zbytečnou daň pro regionální výrobce a obchodníky," uvedl generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.

Už dříve Česmad žádal vládu, aby upřednostnila „optimální" variantu polovičního rozšíření mýtného systému. Deloitte předkládal vedle rozšíření mýtného o 900 kilometrů také varianty 474 a 76 kilometrů.

Při vybrané maximální variantě není vyloučeno, že efektivnější bude výběr mýtného nově prostřednictvím satelitní technologie, tuto otázku proto nechalo ministerstvo otevřenou.

Panují ovšem také obavy, aby se kamiony nezačaly například právě pětatřicítce po jejím zpoplatnění vyhýbat, podobně jako se to stalo u státovky I/33 z Hradce do Náchoda.

„Nákladních aut přes nás po zpoplatnění 'jedenáctky' jezdilo více než dost," upozornil například Stanislav Javůrek, starosta Černilova, který leží na „zadní" cestě z Hradce do Náchoda. V případě silnice I/35 by kamiony mohly začít volit při cestě do Ostravy nezpoplatněnou a navíc kratší I/11 přes Týniště, Kostelec a Žamberk.

Předpokládaná cena desetileté zakázky je 29 miliard korun. Pro srovnání: jen za loňský rok se na mýtném vybralo skoro 10 miliard korun.