Šmejdi z firmy Senior Fusion se totiž ve středu opět objevili i se svými nekalými praktikami. Tentokrát v hradeckém hotelu Černigov. Na začátku se chovali mile, ale jen do té doby, než zjistili, že o jejich akci vědí i novináři. Pak už totiž na naše hlavy padaly jen velmi sprosté a oplzlé nadávky.

„Co se sem ser…?," pokřikovali. „Pustím tě dovnitř, jen když mi ho vykou…š!" přitvrzovali prodejci. O předváděčce se totiž neměl nikdo dozvědět. Natožpak Česká obchodní inspekce, kterou Deník o akci informoval.

Akce je jen pro staré a nemohoucí

Scénář byl jako vždy stejný: Zhruba třicet seniorů (nikdo jiný zvaný není) si prodejci  vytipovali po telefonu, později jim přišla pozvánku poštou.

O předváděčce do poslední chvíle nebyla řeč. I to je taktika šmejdů. Podle nich jde o „speciální promo kampaň", kde dostanete hodnotné dárky i bohatý oběd. Pozvaní navíc obdrželi zlatý kupon – překvapení v hodnotě tisíc korun.

„Prošel jsem úspěšně losováním a vyhrál tak všechno, co nabízeli," dělil se o své dojmy osmdesátiletý pán. Prodejci si ho poté vzali stranou, aby mu cenu předali. Jenže s jednou podmínkou – musí jim dát třicet tisíc.

„Z čeho bych to platil?" divil se senior. Fešáci ve fialkových košilích tak odcházeli
s nepořízenou. „Byli smutní, snažili se mě přemluvit, mně je ale jasné, že chtějí pouze obrat slušné lidi o peníze."

Soutěže jsou vůbec oblíbeným postupem. Při té středeční například jeden z pozvaných vyhrál malého plyšového medvídka. Ano, i to má být zmíněný „hodnotný dárek".

Dárek za tisícovku? Úsporná žárovka

Ten další byla led diodová žárovka. Tu dostali všichni za svůj zlatý kupon – největší tahák akce. „Ale ta je moc kvalitní, vydrží vám hodně dlouho," usmíval se na zklamané seniory jeden ze šmejdů. Bylo mu na pohled jen něco přes dvacet let. Stejně jako jeho dalším čtyřem kumpánům. I to je taktika.

„Moc hezky nám přednášeli, dneska byli i docela slušní," říkala při odchodu ze salonku postarší dáma.

Jeden z přednášejících k ní hned vyrazil. „Nebojte se, nic jsem neřekla," omlouvala se mu ustrašená stařenka, od níž mladík zjišťoval, proč se baví
 s novináři a co jim řekla.

Dávka arogance dopadla i na hlavu důchodce, se kterým jsme na předváděčku přišli. Šmejdi ho bez milosti vyhodili, když zjistili, koho přivedl. Proč? „Protože pán lže!" přišla naštvaná odpověď.

Glosa Veroniky Skřivanové: Lžou a kradou. Svědomí je netrápí
I po dokumentu Šmejdi, který jejich „práci" představil v celé nechutnosti široké veřejnosti, pokračují prodejci s nekalými praktikami dál. Svědomí je kvůli tomu netrápí. O tom jsme se ostatně mohli přesvědčit na vlastní kůži. Silní jsou, jen když mohou zastrašovat důchodce nebo mladou novinářku. To mají těch nejsprostějších slov na rozdávání. Pokud na ně ale namíříte fotoaparát, ukazují na vás prostředníčky a utíkají se schovat za roh jako malé děti. Ohánějí se při tom řečmi, jestli se nestydíte. Přitom oni sami, prodejci, jejichž živnost je založená na okrádání starých lidí, se nestydí ani trochu. Najednou je jim dobrá i morálka. Osočují vás z toho, že ať udělají, co udělají, stejně o nich budete psát samé lži. Oni lžou už o tom, jakou akci vlastně pořádají. Lákají lidi na dárky, oběd nebo zajímavý program. Že jim někdo bude nutit předražené nádobí, příchozí zjistí, až když sedí v hlídané místnosti, ze které se jen tak nedostane. Zapírají i před inspekcí, které akci neohlásí – i když by měli. Schovávají se totiž za různá jiná pojmenování, třeba za firemní promo kampaň. Zkrátka tak, aby nikdo nevěděl, že jde o předváděčku. Proč asi…