Průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 činí u východočeských pump 27,35 koruny, nafta stojí v průměru 25,30 korun. Vyplývá to z databáze společnosti CCS, která ceny u pump sleduje. Východní Čechy zároveň patří mezi nejlevnější regiony v rámci Česka.

U některých pump se dá dokonce natural natankovat za 25,90 koruny a nafta se místy dokonce dostala pod 23 korun. „Takhle levně jsem naposledy tankoval nádrž na podzim 2009," řekl pardubický šofíér Zdeněk Dvořák.

Od července klesla cena nafty i benzinu na pumpách na litru o téměř šest korun.

„A pokles cen bude pokračovat, a to o pár desítek haléřů v nejbližších dnech," podotkla analytička společnosti Finlord Eva Mahdalová. Hlavním důvodem je podle ní pokles cen ropy na trzích, způsobené dlouhodobým převisem nabídky nad poptávkou. Například americká ropa WTI se ocitla poprvé od září 2003 pod 27 dolary za barel.

V sousedním Polsku se dá litr pohonných hmot natankovat ještě v průměru o čtyři koruny levněji než u nás. U benzinových čerpacích stanic v blízkosti hranic jsou však ceny většinou vyšší.

Část dopravců už kvůli nízkým cenám nafty začala zlevňovat. Netýká se to ale autobusů jezdících v závazku veřejné služby, tedy běžných linkových autobusů. Tito dopravci placení jednotlivými kraji totiž mají ceny jízdenek dotované a stanovené dlouhodobě. Zlevnění se promítlo spíše do cen dálkové a přeshraniční autobusové dopravy provozované soukromými dopravci bez dotací.

Například firma Student Agency na vnitrostátních linkách snížila ceny v méně vytížených, takzvaných sedlových časech.

Pokles cen ropy na světových trzích podporuje podle analytiků ekonomický růst Česka více než rozpočtová politika vlády. Domácnosti i firmy totiž nákupem levnějších pohonných hmot šetří desítky miliard korun, které následně mohou využít na spotřebu nebo investice. „Úsporami podporují celkovou úroveň spotřeby v ekonomice, což zásadně přispívá k hospodářskému růstu," uvedl hlavní ekonom společnosti Roklen Lukáš Kovanda.

(kim, čtk)