Jako komunikační jazyk posloužila oběma stranám angličtina. Projekt organizuje mezinárodní studentská organizace AIESEC. Jeho cílem je, aby se mladí lidé odlišných národností navzájem seznámili se zvyky, tradicemi a situací jiných zemí, nepodléhali nekriticky společenským předsudkům a stereotypům, ale naučili se, že odlišného není třeba se pouze bát.

S myšlenkou zapojit do projektu Edison i peckovskou školu přišla angličtinářka Lucie Morávková. „Jsme v tom trochu výjimeční, protože většinou se projektu účastní spíš školy z krajských měst, kde má organizace AIESEC své pobočky na univerzitách," vysvětlila Lucie Morávková. Z důvodu termínů jarních prázdnin pobyt zahraničních lektorů v Pecce momentálně koordinuje liberecká univerzita.

Dvě studentky z Gruzie, Egypťanka, Brazilka, Indonésanka a student a studentka z Číny dorazili v neděli odpoledne vlakem. Ve škole na ně čekali nejen učitelé, ale i vybraní, anglicky mluvící rodiče, kteří nabídli lektorům ubytování. Netradiční výuka začala v pondělí a škola okamžitě ožila: nejen všudypřítomnou angličtinou, ale i zajímavými aktivitami, třeba cizokrajným tancem, a hlavně spontánní zvědavostí dětí. Ptaly se na vše, od Velké čínské zdi po nošení muslimského šátku hidžáb. 

„Však se na to taky čtrnáct dní předem připravovaly a třeba hodiny zeměpisu tomu byly přizpůsobené. Navíc si děti krásně procvičily angličtinu," raduje se Lucie Morávková. V prvních dnech lektoři v hodinách prezentovali své země prostřednictvím videí, fotografií nebo tradičních krojů, vyvrcholením byla aktivita nazvaná Global Village.

V tělocvičně si zástupce každé země připravil stánek, kde se bylo možné dozvědět zajímavosti z její historie, ochutnat typické pochoutky nebo si prohlédnout tradiční výrobky. Samozřejmě byl zastoupen i stánek prezentující naši republiku – nechyběl v něm Krteček, pivo a becherovka. Cílem projektu je totiž nejen poznávat cizí kulturu, ale i šířit povědomí o té naší. Žáci školy připravili povídání o Vánocích a Velikonocích doplněné ukázkami tradic, doporučili lektorům, která místa v naší zemi stojí za návštěvu, a samozřejmě je provedli také po pamětihodnostech městečka.

Během projektu Edison děti viděly, že jiné kultury tvoří zase jen lidé, byť s odlišnou historií a tradicemi. „Je dobře, že to děti mohly zažít, zvlášť v dnešní neklidné době. Snažili jsme se jim ukázat, že je obohacující se světem komunikovat, být otevřený, že je možné cestovat," shrnula na závěr Lucie Morávková.